Aerobik jako jedna z form współczesnego treningu

Aerobik jako jedna z form współczesnego treningu

Aerobik od wielu lat znajduje się w czołówce najbardziej popularnych typów treningu. Jest to idealny sposób na zgubienie zbędnych kalorii zwłaszcza dla kobiet. Jego zaletą jest duża skuteczność połączona z atrakcyjną formą. W ofercie klubów fitness coraz trudniej dzisiaj znaleźć  zajęcia o typowej nazwie -aerobik. Spowodowane jest to wieloma nowymi odmianami tej formy aktywności fizycznej, które jednak bazują na podstawowych jej założeniach. Czym jest aerobik? Co to takiego hipokinezja? Jak aerobik wpływa na ciało i zdrowie? Czy istnieją zagrożenia związane z aerobikiem? Na te i inne pytania odpowiedź znajdziesz poniżej.

Czym jest aerobik?

Aerobik jest takim typem wysiłku, który można nazwać systemem zaawansowanych ćwiczeń. Oparty jest na dostarczaniu dużej ilości tlenu do komórek, co w konsekwencji pozwala skutecznie spalać komórki tłuszczowe. Polega na wykonywaniu w sposób ciągły ruchów naturalnych, tanecznych oraz gimnastycznych w rytm muzyki. Długie i intensywne sesje ułatwiają pozbycie się dodatkowych kilogramów, wysmuklenie sylwetki oraz poprawę i zwiększenie wydajności organizmu.

Aerobik jest formą ćwiczeń, która ewoluowała przez wiele lat. Ulega ona ciągłemu wzbogaceniu, doskonaleniu, ale pewne typy ruchów są jak najbardziej popularne do dziś. Mowa tu o rytmicznym chodzie, skłonach i skrętach tułowia, unoszeniu kolan, ruchach ramion w różnych płaszczyznach. Natomiast na przestrzeni czasu dodano kroki taneczne do kroków bazowych i w ten sposób ukształtowała się jedna z form aerobiku- aerobik taneczny. Z biegiem lat wyróżniano również aerobik gimnastyczny i program wytrzymałościowy. Obecnie główne rodzaje aerobiku to: low impact aerobic, step aerobic, FAT burning class, Total Body Condition, Funk, Aqua Fitness. 

Warto również zwrócić uwagę na samą przyczynę powstania  aerobiku, który stał się genialnym rozwiązaniem na coraz bardziej szerzący się problem hipokinezji.

Co nazywamy hipokinezją?

Hipokinezja mówiąc najprościej, jest to długotrwała bezczynność ruchowa. Znaczna część osób pracujących zawodowo spędza czas kilku godzin dziennie przy komputerze. Natomiast siedzenie na kanapie przed telewizorem lub laptopem, jest jedną z uwielbianych form spędzania wolnego czasu. To właśnie charakteryzuje u znacznej części społeczeństwa siedzący tryb życia, który w konsekwencji jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia i prowadzi do niedoboru ruchu. Idealne rozwiązanie na hipokinezję stworzył Kenneth Cooper. Jego system ćwiczeń miał na celu stymulację systemu krążeniowo – oddechowego, poprzez wywołanie i utrzymywanie zwiększonego zapotrzebowania organizmu na tlen w odpowiednio długim okresie. Właśnie te ćwiczenia zostały oficjalnie nazwane aerobikiem. Mimo że jego początki sięgają tylu lat wstecz, nadal jest wykorzystywany przez współczesnych trenerów na zajęciach jako efektywna forma ruchu. 

Jak aerobik wpływa na ciało i zdrowie?

Z tego względu, że aerobik polega na wykonywaniu regularnych, intensywnych ćwiczeń, angażuje wiele grup mięśniowych i wpływa pozytywnie na układ oddechowy i krążeniowy. Podstawowe korzyści z tej formy aktywności to spalenie zbędnych kalorii, zwiększenie wydolności organizmu, poprawa ogólnej formy fizycznej i oczywiście pozytywny wpływ na kondycję psychiczną.

Po kilku treningach widoczne są już pierwsze efekty. Dzięki temu, że zwiększa się wydajność organizmu, kolejne sesje mogą być dłuższe i bardziej intensywne. To natomiast powoduje szybsze spalanie kalorii oraz modelowanie  sylwetki i ujędrnianie ciała. Skóra również nie pozostaje obojętna przy takim treningu wielu partii mięśni i czerpie z niego same korzyści. Dodatkowo aerobik uznawany jest za rewelacyjną formę odprężenia się i spędzenia czasu. Wpływa bardzo korzystnie na samopoczucie, gdyż poprzez ciągły ruch utrzymuje mózg w doskonałej kondycji.

Jeśli chodzi o zmiany zachodzące w organizmie pod wpływem treningu, to należy wspomnieć o przebudowie struktur białek. Aerobik daje wzrost maksymalnej szybkości skracania się włókien- włókna typu I (wolnokurczliwe) i typu II A (szybkokurczliwe oksydacyjne).  Wzrost potencjału tlenowego mięśni, wzrost we włóknach typu I zawartości mioglobiny, zwiększenie liczby i gęstości kapilar w mięśniach, zwiększenie się pojemności minutowej serca, zmiana pracy serca na bardziej wydajną i ekonomiczną, wzrost pojemności życiowej płuc i możliwości wentylacyjnych, zwiększenie pojemności dyfuzyjnej płuc, to są jedne z głównych korzyści wynikające z uprawiania aerobiku.

Czy istnieją zagrożenia związane z aerobikiem?

Długotrwały trening aerobiku może doprowadzić do zmniejszenia liczby erytrocytów we krwi, w wyniku zaburzenia przemiany żelaza w ustroju, co z kolei może obniżyć wydolność fizyczną. Uwzględniając te procesy, konieczne jest pamiętanie o diecie w kontekście żelaza i jego przyswajalności przez organizm. Ponadto, im wyższa intensywność wysiłku, tym wyższy udział w przemianach energetycznych ma glikogen. Po treningu węglowodany są niezbędne do odbudowy jego strat. Muszą o tym pamiętać szczególnie kobiety, które nadmiernie redukują ilość pożywienia, w tym właśnie węglowodanów, w celu wysmuklenia sylwetki.

Aerobik jest bez wątpienia korzystną formą treningu dla naszego zdrowia, ciała i psychiki. Jednak jak do każdej formy aktywności fizycznej należy do niego podchodzić z rozsądkiem. W niedługim czasie możesz odczuć już pierwsze korzyści wynikające w jego trenowania. Zależy od Ciebie czy będziesz go ćwiczyć w domu, czy  w zespole na zajęciach w fitness klubie. Jest tak elastycznym sposobem treningu, że na pewno dostosujesz go do swoich potrzeb i możliwości.

Masz więcej pytań? Zapraszamy na naszą stronę wielkamasa.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *