Crossfit to więcej niż trend

Trudno jest znaleźć kogoś, kto nigdy nie słyszał o crossficie. W ostatnich latach sport ten stał się bardzo popularny wśród fanów aktywności fizycznej i osób pragnących wzmocnić i wyrzeźbić ciało. Zainspirowany treningiem wojskowym crossfit ma na celu poprawę kondycji i wydajności organizmu. Pomaga także schudnąć, zachować sprawność i gibkość. Współcześnie crossfit nie jest tylko trendem, ale pewnego rodzaju zjawiskiem społecznym, a nawet stylem życia.

Co to jest crossfit?

Crossfit to jeden z elementów fitnessu stworzony w oparciu o trzy filary: ruchy funkcjonalne, ciągła zmienność i wysoka intensywność. Właściwie każda osoba może wykonywać ten rodzaj aktywności fizycznej, ponieważ intensywność ćwiczeń jest dostosowana do potrzeb każdego praktykującego. Crossfit łączy ćwiczenia, takie jak podnoszenie ciężarów, gimnastykę, jazda na rowerze, bieganie, przysiady, a także trening z wykorzystaniem skakanki, gumy czy piłki. Polecany jest osobom chcącym wzmocnić wytrzymałość fizyczną, siłę mięśni, moc, szybkość, koordynację. Crossfit przyczynia się do utraty wagi, a także wzrostu masy mięśniowej.
To dobry sposób na poruszenie ciała na różne sposoby. Ponieważ wymaga dużej sprawności fizycznej, crossfit jest wykorzystywany w treningach profesjonalistów, takich jak policja, strażacy i jednostki wojskowe. Zajęcia crossfit trwają średnio godzinę i są podzielone na kilka części: rozgrzewka, część siłowa, wydajnościowa lub gimnastyczna, WOD (workout of the day), czyli trening dnia. Całość sesji kończy się rozciąganiem mięśni.

Filary crossfitu

Jak już zostało wspomniane, crossfit opiera się na trzech filarach ćwiczeń: ruchach funkcjonalnych, wysokiej intensywności i stałej zmienności.

Ruchy funkcjonalne to te, które pomagają nam na co dzień, a zatem opierają się na grupach mięśni, których używamy każdego dnia. Ruchy funkcjonalne to takie, które można przenieść na codzienne zadania. Dzięki ćwiczeniom funkcjonalnym crossfitu niektóre zadania będą łatwiejsze, na przykład: podnoszenie lub przenoszenie ciężkich przedmiotów, schylanie się, kucanie, wchodzenie po schodach.

Wysoka intensywność, zgodnie z nazwą, wiąże się z ćwiczeniami, które zapewniają większe spalanie kalorii. Wykonywane głównie w celu osiągnięcia lepszej kondycji fizycznej.
To one pomagają osobom ćwiczącym poprawić pracę serca i układu oddechowego, wytrzymałość, szybkość, moc, równowagę, powodują utratę wagi.

Ciągła zmienność crossfitu jest związana z szerokim zakresem działań, na które pozwala ta aktywność. Jest to sposób na uczynienie treningu bardziej intensywnym, stanowiącym wyzwanie i złamanie rutyny, jaką wykazują inne czynności, takie jak trening siłowy czy ćwiczenia aerobowe.
Wysoka intensywność, ciągła zmienność i ruchy funkcjonalne, współpracują ze sobą, aby osiągnąć 10 zdolności fizycznych, z którymi wiąże się crossfit. Są to: koordynacja, równowaga, elastyczność, zwinność, prędkość, moc, precyzja, siła, wzmocnienie układu krążenia, wytrzymałość fizyczna mięśni.

Crossfit i jego cele

Głównym celem crossfit, podobnie jak w przypadku innych aktywności fizycznych, jest uzyskanie zdrowszego ciała i wyższej jakości życia. Ponadto crossfit służy kilku innym celom, które są określane przez ćwiczącego podczas ustalania planu treningowego. Niektóre osoby potrzebują crossfitu do podjęcia aktywności fizycznej, która zapewnia im dobre samopoczucie, wytrzymałość fizyczną, siłę, szybkość, usprawni układ krążenia. Crossfit może być sprzymierzeńcem w leczeniu niektórych chorób, takich jak wysoki poziom cholesterolu i otyłość. Crossfit może być również praktykowany przez osoby, które chcą zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej i zwiększyć masę mięśniową, ponieważ ćwiczenia przyspieszają spalanie kalorii, a także przyczyniają się do wzmocnienia mięśni. Jednym z celów postawionych w crossficie jest wzmocnienie i uelastycznienie mięśni tworzących środek ciężkości naszego ciała.
Są to mięśnie brzucha, lędźwi, miednicy i bioder odpowiedzialne za wsparcie i stabilizację ruchów naszego ciała.

Kto może ćwiczyć?

Według specjalistów z zakresu crossfit, jest to aktywność, którą może praktykować właściwie każdy, w różnym wieku i o różnym stopniu sprawności fizycznej. Dzięki temu crossfit stał się zjawiskiem powszechnym, a dla niektórych jest nawet stylem życia. Możemy obserwować tworzenie się społeczności crossfitowych, czyli grup ludzi, dla których sport ten stał się prawdziwą pasją. Jeżeli jeszcze nie należysz do miłośników crossfitu, warto zapisać się na zajęcia. Wszyscy potrzebują aktywności fizycznej, aby prowadzić zdrowszy styl życia. Crossfit jest znakomitym sposobem na wprawienie ciała w ruch, uzyskanie silnych mięśni, równowagi, ładnej sylwetki i wielu innych korzyści. Należy jednak zacząć od mniej wymagającego treningu, aby z czasem stawiać sobie większe wymagania. To normalne, że profesjonalista będzie wykonywał ćwiczenia bardziej obciążające niż osoba początkująca lub osoba, która cierpi z powodu pewnych ograniczeń fizycznych. Aby rozpocząć ćwiczenie crossfit, warto najpierw poddać się ocenie lekarskiej, aby wyeliminować ewentualne przeciwwskazania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *