Ćwiczysz bez efektów? Sprawdź jakie są najczęściej popełniane błędy w trenowaniu!

Wiele osób, aby osiągnąć swój wymarzony wygląd sięga po aktywności fizyczne różnego rodzaju. Jedni wolą siłownię, inni biegają, jeszcze inni chodzą na zajęcia fitness. Wszystkie te ćwiczenia są dobrym pomysłem, ale wciąż istnieją osoby, które skarżą się, że po mimo trenowania już jakiś czas nie widzą po sobie efektów lub są one bardzo niewielkie. Dlaczego? Zobacz, jakie są trzy najczęściej popełniane błędy, które przeszkadzają w osiągnięciu idealnej sylwetki!

Po pierwsze – pomijanie fundamentalnych ćwiczeń

Ćwiczenia fundamentalne – jak mamy je wdrożyć w trening, skoro część trenerów nawet o nich nie mówi? To właśnie jest często podstawa samego błędu – nie wykonujemy tych ćwiczeń, ponieważ nie wiemy o ich istnieniu. Osoby zaś, które już o nich wiedzą często po prostu je opuszczają, nie wiedząc tym samym jak bardzo szkodzą sobie i swoim treningom. 

Ćwiczenia fundamentalne to takie, które w kompleksowy sposób angażują konkretne partie ciała i tym samym mięśnie, które się w nich znajdują. Pozwalają na zmaksymalizowanie efektów reszty ćwiczeń, dlatego bez ich wykonywania prawidłowe rozwinięcie sylwetki jest praktycznie niemożliwe. 

1. Przysiad – rozwija ponad 80% mięśni dolnej partii ciała, uczy prawidłowego wzorca ruchowego podczas siadania, a także wpływa na rozwój mięśni brzucha, pleców.

2. Martwy ciąg – ćwiczenie to obejmuje zgięcie i wyprost w stawie biodrowym i angażuje niemal wszystkie mięśnie. Rozwija ono także mięśnie głębokie, co pozytywnie wpływa na stabilizację. 

3. Wyciskanie – wyciskanie zarówno na ławce poziomej, jak i wyciskanie żołnierskie. Ćwiczenie to angażuje głównie mięśnie górnej partii ciała, jednak jest ich na tyle dużo, aby stanowiło ono kompleksową drogę rozwoju. 

4. Podciąganie na drążku – rozbudowuje przede wszystkim mięśnie pleców i ramion wpływając korzystnie na ochronę kręgosłupa i stabilizację korpusu. 

Przy każdym ćwiczeniu fundamentalnym obserwuje się także wyrzut hormonów anabolicznych, co pozytywnie wpływa na gospodarkę hormonalną organizmu. Takie ćwiczenia przyczyniają się do wydzielania na przykład: testosteronu lub hormonu wzrostu. 

Ćwiczenie do upadku – na każdym treningu 

Czy można trenować do upadku na każdym treningu? Czy jest to zdrowe i potrzebne? W praktyce wygląda to nieco inaczej w zależności od poziomu zaawansowania osoby trenującej. Jeśli chodzi o osoby początkujące, nie są one w stanie przez pierwszy etap trenowania wytworzyć takiej siły, aby trenowanie do upadku im zaszkodziło. Inaczej sprawa ma się w przypadku doświadczonych i wytrenowanych sportowców na przykład zawodników – tutaj przeprowadzone badania pokazały, że na dłuższą metę organizm wykazuje zmęczenie spowodowane przemęczeniem układu nerwowego, co w konsekwencji prowadzi do spadku siły. 

Są ćwiczenia, które można wykonywać do upadku bez specjalnych obaw – będą to chociażby ćwiczenia izolowane polegające na angażowaniu na przykład tylko jednego stawu. Jednak na dłuższą metę trenowanie do upadku nie jest dobrą strategią. Lepiej sukcesywnie zwiększać obciążenia, pamiętając o dokładności wykonywanych ćwiczeń i pamiętać przy tym o regularnej regeneracji organizmu.

Brak dostatecznej regeneracji po treningu 

Jak ważny jest odpoczynek podczas drogi do wymarzonej sylwetki? Jest to jeden z kluczowych elementów prawidłowego rozwoju. Jeśli organizm nie regeneruje się w pełni, zwłaszcza po ciężkich treningach, to może być naprawdę ciężko, aby rozwinąć mięśnie. 

Pierwszą podstawową sprawą jest sen. Podczas snu nadbudowują się włókna mięśniowe, dla których bazą do wytworzenia się jest trening wykonany w ciągu dnia. Dlatego jeśli osoba trenująca nie dosypia lub nie wysypia się to proces kształtowania jej sylwetki może być bardzo utrudniony i znacznie opóźniony. Prawidłowa dawka snu powinna wynosić od 7 do 8 godzin dziennie. 

Stres to kolejny zły partner treningowy, szczególnie jeśli powoduje zaburzenia w sferze snu. Przyczynia się do wydzielania kortyzolu we wzmożonych ilościach – hormonu, który wpływa destrukcyjnie na tkankę mięśniową. Na jego wydzielanie wpływa także alkohol, w którym niestety niektóre osoby upatrują rozluźnienia. Zbyt częste picie alkoholu nie sprzyja właściwemu trenowaniu. Dodatkowo organizm usuwając alkohol z organizmu podnosi poziom stresu – zaczynamy więc dostrzegać błędne koło, które nie pozwala nam osiągnąć idealnej sylwetki. 

Ostatnim, ale nie mniej ważnym czynnikiem w kwestii regeneracji organizmu jest dieta, a więc codzienne odżywianie. Zbudowanie pięknej sylwetki nie jest możliwe bez dostarczania organizmowi odpowiednich substancji odżywczych, witamin i mikroelementów niezbędnych często w procesach rozwoju tkanki mięśniowej. Jeśli żywienie jest zaburzone oznaczać to będzie wielkie trudności w uzyskaniu pozytywnych efektów trenowania. 

Co robić, aby osiągnąć sukces? Trenuj kompleksowo!

Tylko kompleksowy zestaw działań jest w stanie zagwarantować Ci, że zaczniesz widzieć efekty swojej pracy. Przede wszystkim wzbogać treningi o ćwiczenia fundamentalne. Zwracaj uwagę na dokładność przy wykonywaniu każdego, jednego ćwiczenia oraz pamiętaj, aby nie zawsze ćwiczyć do upadłego. Wreszcie – dbaj o odpowiednią regenerację organizmu. Przyjrzyj się swojej diecie i trybowi życia oraz wprowadź odpowiednie zmiany. Teraz nie pozostało już nic innego tylko ćwiczyć i cieszyć się efektami!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *