Czym jest crossfit i jak go zacząć uprawiać?

W całej historii ludzkości istniało i istnieje wiele dyscyplin. Pojawiły się ostatnio nowe propozycje. Jednym z nich jest crossfit. Ponieważ jest to nowa propozycja treningowa w świecie fitness, jest ona obecnie bardzo popularna.

Jak ważna jest motywacja i jak się nie przemęczyć?

Dla każdego wysiłku najważniejsza jest motywacja, nie należy popadać w “Nie mogę”, “nie mam siły”, “nie mogę już dłużej”. Jeśli chodzi o ćwiczenia siłowe, należy utrzymywać je na lekkim poziomie. Należy dostosować ciężar do tego, co według nas można podnieść i tylko od tego momentu można się doskonalić. Wyniki są zauważalne po kilku miesiącach i co najważniejsze, ponieważ codziennie wykonujemy różne czynności, nigdy się nie znudzimy. Dlaczego uprawia się crossfit? Cele treningu są następujące: aby pomóc odchudzać się; poprawić tempo oddychania; aby rozwinąć lepszą koordynację i równowagę; aby wzmocnić siłę mięśni; aby rozwinąć prędkość ruchów oraz zwiększyć elastyczność. To sport, który odbywa się w grupie. Można zmierzyć swoje postępy. Nie ma znaczenia wiek ani poziom wiedzy na temat ćwiczeń. Można za pomocą crossfitu rozwijać różne umiejętności w dziedzinie sportu, co tylko korzystnie wpłynie na nasze zdrowie.

Jak wybrać trenera i klub?

Zawsze ważne jest, aby oddać się w ręce wykwalifikowanych osób i nauczyć się poprawnie wykonywać techniki i ćwiczenia. Trenerzy to osoby z obszaru medycyny zajmujące się promocją zdrowia, zapobieganiem urazom i, jeśli takie wystąpią, ich rehabilitacją. Po pierwsze dlatego, że pod okiem trenera nauczymy się wykonywać poprawne ćwiczenia, co ma fundamentalne znaczenie dla uniknięcia urazów oraz możliwości doskonalenia się i poznawania ich nazw. To, co można zrobić na własną rękę, to wykonywać nauczone ćwiczenia na świeżym powietrzu i pracę aerobową z użyciem własnej wagi. Należy upewnić się, że miejsce, które się decydujemy ma wiele harmonogramów i zajęć, tak aby nigdy nie przegapić żadnego treningu. Jeśli zależy nam na treningu na własną rękę, upewnijmy się, że nawet jeśli mamy zajęcia, to możemy iść na zajęcia otwarte i że mamy wystarczająco dużo materiału do ćwiczeń. Na przykład, jeśli mamy do wyboru zajęcia próbne, zazwyczaj otrzymujemy jedną lub dwie darmowe lekcje.

Jak się ubrać, przygotować do ćwiczeń i co jeść?

Im więcej wykonamy crossfitu, tym więcej siniaków zobaczymy na ciele: golenie, uda i obojczyk, to miejsca, w których się pojawią. Jeśli nie chcemy, aby nasze ręce były odsłonięte, użyjmy rękawic. Na początku ogarnie nas ból, ale kiedy pojawiają się modzele, obszar rąk się utwardzi i nie będzie to aż tak nieprzyjemne doświadczenie. Opaski na nadgarstki są również ważne dla ochrony nadgarstków, ponieważ bardzo szybko ulegają one uszkodzeniu w wyniku pewnych ćwiczeń. Leginsy, koszulka i obuwie sprawi, że będziemy gotowi wykonać crossfit. Po przyzwyczajeniu się do podstawowych ćwiczeń i nabraniu wprawy, można zastosować takie elementy specjalistycznego stroju, jak buty do podnoszenia ciężarów, własną podwójną koszulkę pod spodem lub podkładki pod golenie do wspinania się po linie. Trzeba zapytać, jak się odżywiać. Jest bardzo prawdopodobne, że po pewnym czasie zaczniemy słyszeć o specjalnej diecie w miejscu ćwiczeń. Jedzenie jednak powinno być zdrowe i zrównoważone, a także zabezpieczać wszystkie potrzeby organizmu, w szczególności te powstające u sportowców. Nie należy tutaj z niczym przesadzać. Istotne jest również odpowiednie i właściwe nawodnienie organizmu.

Jak wybrać ćwiczenia i jak ważna jest regeneracja?

Prawda jest taka, że nie ma treningu crossfit dla początkujących. Nie ma tu żadnej odmienności, bo każdy robi to samo. Różnica polega na tym, że w crossfitcie dostosowujemy ćwiczenie do swojej kondycji fizycznej lub siły. Część pierwsza i najważniejsza to rozgrzewka. Wykonywane tu treningi pomogą uniknąć wszelkich kontuzji (mogą być przysiady, pompki, brzuszki, biegi, itp.). Z kolei podnoszenie ciężarów ma na celu rozwój siły, techniki i mocy. Druga część ma na celu zwiększenie częstotliwości oddychania, a obciążenie nie jest najważniejsze. Możemy tutaj zdecydować się na gimnastykę. Jest to jeden z głównych sposobów podejścia do crossfitu. Ćwiczenia wykonywane są na drążkach, czyli są bardzo podobne do ćwiczeń z gimnastyki artystycznej. Specyfika crossfitu polega także na łączeniu treningów z innymi dyscyplinami, takimi jak pływanie, jogging czy jazda na rowerze. Można też wybrać kilka specyficznych ćwiczeń (przysiad, wyrywanie, itp.), które służą rozwijaniu siły i zdolności do podnoszenia dużych ciężarów. Czas trwania treningu może wynosić od 10 do 30 minut. Pod koniec treningu rejestrowane są wyniki czasowe każdego uczestnika, dzięki czemu można zauważyć postępy w realizacji kursu. Część trzecią stanowi regeneracja. Po wykonaniu sekcji podnoszenia ciężarów oraz fazy treningu jako takiej, należy wykonać etap regeneracji (może się ona składać z ćwiczeń rozciągających lub oddechowych) w celu regeneracji organizmu i ustabilizowania pracy serca i oddechu. Jest to wbrew pozorom element niezwykle ważny.

Zapraszamy do serwisu o dopingu i nie tylko na wielkamasa.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *