Czym jest hiperplazja mięśni?

Trening siłowy powoduje powstawanie mikrourazów włókien mięśniowych. W ten sposób włókna się regenerują, by na koniec zwiększyć własną objętość. Tak wygląda wzrost mięśni. Część specjalistów twierdzi, że po osiągnięciu przez włókna mięśniowe optymalnego rozmiaru, następuje jego podział, przez co zwiększa się ogólna ilość włókien. Taka sytuacja daje możliwość ponownego rozwoju mięśni. Cały ten proces określany jest jako hiperplazja mięśni.

Hiperplazja mięśni

Hiperplazja mięśni polega na zwiększeniu ilości włókien mięśniowych, a nie no i się jakoś to bym wzroście. Zwykle podczas treningu, nie dochodzi do zwiększenia ilości komórek mięśniowych, ale wzrostu ilości miofibryli i mitochondriów, które się w nich znajdują. Oznacza to, że podczas wzrostu masy mięśniowej nie zwiększa się ilość komórek mięśniowych. Wzrost objętości mięśni dzieje się dzięki pogrubieniu tkanki mięśniowej, co określa się jako hipertrofię włókien mięśniowych. Okazuje się, że hiperplazja jest procesem bardziej skomplikowanym niż hipertrofia. Dlatego przed rozpoczęciem zwiększania ilości komórek, należy zwrócić uwagę na ich jakość. Jest to ważne, ponieważ mięśnie o większej pojemności są gwarancją zaistnienia hiperplazji. 

Biorąc pod uwagę złożoność organizmu, hiperplazja wykazuje mniejszą skuteczność niż hipertrofia. Dzieje się tak dlatego, czy do pozyskania nowych struktur wymagana jest większa ilość zasobów niż do wzrostu już występujących. w związku z tym komórki najpierw zajmują się budowaniem masy istniejącej tkanki mięśniowej, A kiedy Przestaje to być możliwe, zajmuje się syntezą nowych. Polega to na tym, że sarkoplazma nie może być większa niż 20 krotność objętości jądra komórkowego. Jednocześnie włókna mięśniowe okalają powięzi, co zmniejsza jej wielkość. W mogło dojść do hiperplazji się nastąpić jest zwiększenie sarkoplazma i rozciąganie powięzi mięśniowej.

Na czym polega hiperplazja mięśniowa?

Zrozumienie mechanizmu działania zjawiska wymaga posiadania informacji, że komórki mięśni można podzielić na 2 rodzaje: mięśniowe, które determinują siłę włókien mięśniowych oraz rozmiar i satelitarne, które pozwalają na synteza nowych tkanek organicznych, wydrukować regeneracja uszkodzeń wewnątrz komórek. W tym celu komórki satelitarne są mobilne. W razie problemu mogą przenieść się do obszaru uszkodzenia i syntezować się zrób mięśniowym. Prace stan powoduje zwiększenie jąder w komórkach. Naprawdę komórki satelitarne są jądrami umieszczonymi w pewnej odległości od cytoplazmy, otoczone są samodzielną powłoką. Połączenie o murach sarkoplazma Inicjuje proces hiperplazja mięśni. Nie chce to jednak hiperplazja włókna mięśniowego, która odbyła się później. W trakcie treningu dochodzi do uszkodzenia tkanki mięśniowej, Co jest istotą treningu, wymusza na organizmie naprawę. W związku z tym wytwarzana jest nowa tkanka, w miejsce uszkodzonej.

Czynniki determinujące szybkość syntezy białka

Po pierwsze aminokwasy, czyli główny materiał który służy do syntezy białka. Dzielimy je na egzogenne i endogenne. Drugim czynnikiem są hormony anaboliczne, czy i hormony które są na treningi siłowy, a ich atrakcją na urazy struktury mięśniowe jest przekazywanie sygnału komórką satelitarnym potrzeby regeneracji. Główną rolę odgrywa tutaj testosteron i somatropina. Kolejnym decydującym czynnikiem jest kreatyna, która powoduje syntezę mRNA oraz energii. Należy wspomnieć jeszcze o Jonah wodoru, które opisują szybkość przekazywania hormonów do błony komórki. Trują dostęp hormonów do danych o syntezie białka, mają swój wpływ na enzymy kontrolujące ten proces. Jony wodoru maksymalizują skuteczność pracy hormonów anabolicznych oraz wpływają na zwiększoną intensywność syntezy mRNA. Aby wytwarzanie jonów wodoru było prawidłowe, podczas ćwiczeń sportowiec powinien odczuwać pieczenie w mięśniach. To uczucie informuje o produkcji kwasu mlekowego, które ewoluuje w mleczan i jonów wodoru. Nie jest wskazany jednak doprowadzenia do nadmiernego pieczenia, ponieważ w ten sposób można osiągnąć efekt przeciwny do zamierzonego.

Jak doprowadzić do hiperplazji mięśni?

Stworzono trzy rodzaje programów treningowych, które stymulują hiperplazję mięśni. Każdy z nich bazuje na głównych zasadach, które wywołują hiperplazję. Na początku swojej drogi warto jednak skoncentrować się na hipertrofii mięśni, która umożliwia rozwój hiperplazji. Aby zmaksymalizować ten proces, należy poświęcić na niego od dwóch do trzech lat. Po tym czasie komórki mięśniowe zdobywają swoje optymalne rozmiary, po czym konieczne jest zwiększanie ich objętości, a nie ilości. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie dwóch rodzajów treningów oraz wprowadzenie mikroperiodyzacji. W pierwszym tygodniu warto wykonywać treningi skupione na hipertrofii, w drugim przejść na hiperplazję. Hipertrofia umożliwia zdobycie większej gęstości mięśni, przez co stają się one bardziej twarde. Natomiast hiperplazja umożliwia zdobycie większego rozmiaru i lepszej definicji. Cały proces wymaga jednak czasu, stosowania właściwej techniki oraz skrupulatności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *