FBW czy split – który trening wybrać?

Każdy, kto myślał o rozpoczęciu pracy nad swoją sylwetką, spotkał się zapewne z różnymi rodzajami metod treningowych, a wśród nich Split czy FBW.

Kiedy już zaczynamy trenować, stajemy przed wyborem metody najlepszej dla osiągnięcia założonego celu. Jednak jak podjąć decyzję, co powinniśmy wiedzieć o rodzajach treningów, aby móc działać efektywnie i bezpiecznie?

FBW – trening całego ciała

FBW Full Body Workout, czyli trening całego ciała, zakłada ćwiczenie wszystkich partii mięśniowych podczas wykonywania jednego treningu. Ćwiczenia dobierane są tak, aby angażować do intensywnej pracy jak największe grupy mięśni. Przy wyborze tej metody, nie jest również wykluczone skupienie się na konkretnej partii mięśni, każdy trening można bowiem rozpocząć dodatkowym obciążeniem dla mięśni, na których wytrenowaniu szczególnie nam zależy. Celem treningu FBW jest poprawienie kondycji i siły, a także spalenie nadmiaru tkanki tłuszczowej. FBW polecane jest szczególnie osobom, które stawiają swoje pierwsze kroki na siłowni, a także tym, którzy nie dysponują sprzętem treningowym, a chcą ćwiczyć w domu. Staż treningowy nie jest w przypadku tej metody istotnym czynnikiem, ponieważ intensywność ćwiczeń można bezpiecznie stopniować. Full Body Workout stosuje się również, aby uzupełnić trening specjalistyczny, na przykład w zakresie konkretnej dyscypliny sportowej. Zaleca się wykonanie treningu obwodowego trzy do czerech razy w tygodniu. Mięśnie ćwiczy się zazwyczaj rozpoczynając od największych:

  • klatka piersiowa, następnie barki, triceps, plecy, nogi oraz biceps;
  • możliwy jest również schemat: plecy, nogi, biceps, klatka piersiowa, barki, triceps;
  • łydki i brzuch mogą być angażowane do pracy we wszystkich ćwiczeniach;

Split – sposób na mocne mięśnie

Trening split, czyli dzielony może mieć różne przeznaczenie, stosuje się go na przykład w celu poprawienia rzeźby ciała, zwiększenia siły lub budowania masy. Taka forma treningu polega na wyborze partii mięśniowych i połączenie ich w grupy w taki sposób, aby trenować je w poszczególne dni, każdego dnia poddając obciążeniu inną grupę. Umożliwia to cięższy trening i większą ilość serii oraz powtórzeń. Dzięki takiemu podziałowi, trening konkretnych partii może być bardziej intensywny, a mięśnie poddane większym obciążeniom. Nie oznacza to oczywiście, że faworyzujemy określone partie mięśni, a inne pomijamy. Podział na grupy ma na celu skłonić nas do większego zaangażowania w pracę nad konkretnymi mięśniami i poprawia świadomość ich funkcjonowania w trakcie treningu. Przykładowe połączenia w takim systemie to:

  • nogi i barki;
  • plecy oraz biceps;
  • klatka piersiowa i triceps;
  • mięśnie brzucha mogą być poddawane wysiłkowi na każdym treningu;

Zalety treningu split docenią przede wszystkim osoby, którym zależy na budowaniu masy mięśniowej oraz zwiększaniu siły. Poddawanie mięśni intensywnemu wysiłkowi w poszczególnych partiach pozwala osiągnąć efekty w lepszym czasie niż w przypadku treningu obwodowego, a to oznacza lepszy rozwój.

Założenia metod treningowych

Założenia obu treningów zasadniczo się od siebie różnią, co będzie wpływało na decyzję o wyborze odpowiedniego dla nas wariantu. FBW nastawiony jest głównie na spalanie tkanki tłuszczowej, ponieważ w trakcie jego wykonywania zużywamy dużo energii. Stymulacja mięśni w taki sposób przyczynia się do ich wzmocnienia oraz lepszego rozwoju. Trening ten warto potraktować jako wprowadzający, którego zadaniem ma być uelastycznienie mięśni, a także przygotowanie ich do większych obciążeń, wzmocnienie więzadeł oraz stawów. Stopniując intensywność Full Body Workout, uczymy się prawidłowego i dokładnego wykonywania ćwiczeń, które później można wykorzystać w bardziej wymagającym treningu split.

Split będzie dedykowany osobom, których głównym celem jest budowanie mięśni i rzeźbienie sylwetki. Mocno stymuluje poszczególne partie mięśniowe i pozwala skupić się na priorytetowych dla nas grupach mięśni. Pozwala na wykonywanie ćwiczeń izolowanych, poprawiających wygląd poszczególnych mięśni, co z kolei prowadzi do poprawienia czucia mięśniowego. Obie maetody stosowane zamiennie, pozwolą skomponować kompleksowy plan treningowy, który zapewni ogólny rozwój.

FBW czy split, czym się kierować?

Każda metoda treningowa ma zalety oraz pewne wady, wybór będzie zależał od różnych czynników. Przede wszystkim, musimy ocenić realnie swoje możliwości oraz doświadczenie. W przypadku treningu split, powinniśmy posiadać już jakieś doświadczenie treningowe i świadomość pracy własnych mięśni, a także wiedzę na temat tego, jak określone partie współpracują ze sobą. Tylko prawidłowe połączenie konkretnych grup mięśniowych umożliwi osiągnięcie pożądanych efektów.

Kolejnym czynnikiem będzie cel sylwetkowy, jaki nam przyświeca. Jeśli głównym założeniem jest utrata wagi, najlepszym wyborem będzie trening obwodowy. Natomiast osoby chcące wyrzeźbić ciało i wzmocnić mięśnie, chętniej postawią na trening split.

Na rodzaj treningu, poza celem który mamy osiągnąć, wpływ będzie miał również sposób, w jaki chcemy wykonywać ćwiczenia. Split zakłada skupienie na konkretnych partiach, co oznacza, że może się wydać monotonny, inaczej rzecz się ma w przypadku FBW, w którym urozmaicamy trening, korzystając z różnych przyrządów i zmieniając wykonywane ruchy.

W przypadku porównania obu metod treningowych, nie można wskazać faworyta, ponieważ mają one różne zadania do spełnienia i z powodzeniem się uzupełniają. Każdy, kto podejmuje się ćwiczeń, musi dopasować ich rodzaj i intensywność do swoich możliwości fizycznych oraz oczekiwań, komponowanie planu treningowego będzie sprawą bardzo indywidualną. Pamiętajmy jednak, że niezależnie od wyboru metody treningowej, należy zadbać o zapewnienie organizmowi możliwości regeneracji, aby zapobiec przetrenowaniu i kontuzjom. Chcesz zwiększyć intensywność treningów ? Szukasz sprawdzonych sterydów ? Zapraszamy do naszego sklepu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *