Jak nie opuszczać treningów i skąd czerpać motywację?

Aby aktywność fizyczna przynosiła należyte efekty nie możemy zapominać przede wszystkim o systematyczności. Gdy robimy dłuższą przerwę między treningami, zmiany adaptacyjne, które zaszły podczas ćwiczeń ulegają stopniowej redukcji. Warto więc systematycznie dawać swojemu ciału kolejne bodźce, by całego procesu nie musieć zaczynać od nowa. Nie widząc efektów tracimy motywację do dalszych treningów. A efektów nie zobaczymy jeżeli treningi nie będą odbywać się regularnie. To właśnie wizualna poprawa wyglądu naszego ciała jest naszą największą motywacją do dalszego działania. Co zatem robić aby nie pominąć treningu?

1. Skąd czerpać motywację do ćwiczeń?

Aby zacząć pracować nad wyglądem swojego ciała potrzebujemy odpowiedniej dawki motywacji. Gdy postanawiamy zacząć ćwiczyć na pewno mamy w głowie obraz tego do czego dążymy, jaki mamy konkretnie cel i jak chcemy wyglądać. Cele te mogą być różne. Możemy chcieć zrobić formę na lato, możemy chcieć piękną sylwetką podbudować swoją pewność siebie, czy lepiej czuć się w towarzystwie. Która z tych motywacji jest najlepsza? Ta, która powoduje że mamy siłę wstać i zrobić trening. Każdy z nas dąży do tego by być szczęśliwym, by towarzyszyły  nam pozytywne emocje. Warto zauważyć jakie emocje towarzyszą nam po zakończonym treningu. Czujemy zadowolenie z siebie, jesteśmy dumni że udało nam  się wstać, zrobić solidny trening i jesteśmy o krok bliżej od wymarzonej sylwetki. To właśnie to samopoczucie po dobrym treningu może być naszą motywacją. Innym źródłem tej motywacji mogą być wizualne efekty naszych ćwiczeń. Czy nie ma lepszej motywacji niż sytuacja, gdy widzimy że to co robimy przynosi efekty? Najważniejsze jednak, by do niczego się nie zmuszać. Trening ma być przyjemnością. Ma być czymś co chcemy robić a nie czymś do czego się zmuszamy. Warto dobrać taki rodzaj aktywności fizycznej, którą będziemy wykonywać z przyjemnością dla chwili relaksu. 

2. Metaprogramy jako motywacja do treningu

Metaprogramy określają to jak człowiek zachowuje się w danej sytuacji. Możemy je zbadać obserwując człowieka w danej sytuacji, a konkretniej jego czynności oraz język jakim się posługuje. Warto słuchać sygnałów ze swojego ciała i żyć z nim w zgodzie. Myślisz, że jesteś zmęczony i nie masz ochoty na trening? Jeśli to prawda, to odpuść. Jeśli to tylko wymówka, działaj. Dobrze w takiej sytuacji przeanalizować czy naprawdę mam powód by być zmęczonym? Czy może wmawiam to sobie bo nie chcę robić tego treningu? Przyjrzenie się naszym myślom i reakcjom oraz odpowiednie ich przeanalizowanie może być kluczową kwestią jeżeli chodzi o pokłady naszej motywacji a tym samym o kształtowanie naszej sylwetki. Warto nauczyć się tej praktyki, przede wszystkim by nie robić czegoś wbrew sobie. Trening to przywilej a nie kara i nie należy go tak traktować. 

3. Hierarchia treningu i spraw codziennych

Należy pamiętać, że aby trening został wykonany musi być postawiony wysoko na liście spraw do załatwienia w ciągu dnia. Musimy pamiętać po co to robimy. Do pracy idziemy, żeby zapewnić sobie środki niezbędne do życia, jemy żeby przeżyć. A po co robimy trening? Jeżeli wygląd naszej sylwetki jest dla nas ważny, trening powinien być równie ważny. Oczywiście nie możemy go stawiać ponad podstawowe potrzeby życiowe. Ale zastanówmy się czy dążąc do wymarzonej sylwetki korzystniej będzie w wolnym czasie oglądać telewizję czy zrobić trening. Zauważmy również, że ćwiczenia fizyczne powodują nie tylko, że rzeźbimy sobie piękne ciało. Są one świetne jeżeli chodzi o poprawę naszego zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego. Odpowiednia dawka ruchu w ciągu dnia jest wręcz wskazana dla zachowania zdrowia, zwłaszcza jeżeli jesteś osobą uczącą się lub osobą o siedzącym trybie życia. Osoby pracujące fizycznie są mniej narażone na różnego rodzaju problemy zdrowotne. Warto więc oprócz dążenia do pięknego ciała wziąć pod uwagę aspekt zdrowotny. Bardzo dobrym źródłem motywacji jest uświadomienie sobie, że trening jest czymś dobrym co robimy dla własnego ciała. Oprócz korzyści zdrowotnych może stać się naszym hobby, ucieczką od codziennych problemów i czasem sam na sam ze sobą. Uświadomienie sobie, że robimy dla własnego ciała coś tak dobrego jest najlepszym źródłem motywacji do treningów

4. Podsumowanie

Motywację do ćwiczeń możemy czerpać z różnych źródeł. Najważniejsze jednak jest uświadomienie sobie dlaczego właściwie to robimy, jaki mamy w tym cel i co nam dają takie treningi. Warto działać w zgodzie ze swoimi wewnętrznymi przekonaniami. Świat fitness na chwilę obecną jest na tyle różnorodny, że każdy z nas może wybrać taka aktywność jaka sprawia mu przyjemność. Nie należy się do niczego zmuszać. Moda na konkretny typ aktywności może kiedyś minąć ale uprawianie sportu zawsze jest na czasie. Sport ma być dla nas a nie my dla sportu. Możesz motywować się na różne sposoby i uprawiać sport z różnych pobudek ale jedno jest pewne. Zrobisz ten trening tylko wtedy, gdy będziesz z niego czerpać przyjemność. Jeżeli nie odpowiada ci obecna forma treningu to ją zmień i żyj w zgodzie ze sobą i z własnym ciałem. Szukasz sprawdzonych środków dopingujących? Zapraszamy do naszego sklepu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *