Jak stworzyć poprawne wzorce ruchowe?

Organizm ludzki potrafi przystosować się do różnych wyzwań środowiska, stylu życia, jak i warunków.

Niestety adaptacja nie zawsze odbywa się z zachowaniem optymalnych zasad ludzkiego ruchu. Żeby poruszać się bezpiecznie, nie tylko w czasie aktywności fizycznej, ale również w czasie wykonywania codziennych czynności życiowych, ruch powinien uwzględniać prawidłowe wzorce.

Postawa ciała w ciągłym ruchu

Omawianie prawidłowych wzorców ruchu warto zacząć od postawy ciała. Choć z pozoru wydaje się być statyczna, to w rzeczywistości jest w ciągłym ruchu. Wystarczy pomyśleć, że staje się jedną z pierwszych pozycji końcowych, którą osiąga człowiek po wykonaniu określonych ruchów, tuż po wstaniu z łóżka. Jedynym z ekstremalnych przykładów ostatecznej wersji postawy jest pozycja na baczność, prezentowana przez różnego rodzaju służby umundurowana. Żołnierz potrafi przyjmować taką pozycję przez dwie godziny. w tej sytuacji linia ciężkości całego ciała podobna jest do granicy dolnego oporu, którą stanowi granica stóp. To niewielkie wychylenie sprawia, że żółty ciężkości wszystkich części znajdujących się w wyżej znajdują się z przodu. Uruchomione są wtedy większy momenty sił ciężkości, stymulujące większe napięcie mięśni, a które mają za zadanie równoważyć te momenty. Konieczne jest również utrzymująca praca mięśni głowy i karku. Intensywnie pracują wszystkie mięśnie, by utrzymać pożądaną pozycję. Na tym przykładzie najlepiej widać, ciało znajduje się w ciągłym ruchu, jak wstanę nie wykonuje jakąś pracę. Nowa tutaj nie tylko to nieustającej pracy mięśni, ale również przepływie krwi czy ruchach klatki piersiowej. Nawet względnie estetyczna postawa wymaga ruchu.

Czym są prawidłowe wzorce ruchowe?

Prawidłowy wzorzec ruchu bierze swój początek z pracy i ruchu. Biorąc kontrolę nad ruchem pracą mięśni możemy wpływać na poprawne wzorce ruchowe. Co to oznacza? Biorąc za przykład postawę ciała, Uwzględnia się ukształtowanie ciała i organizacje jego poszczególnych odcinków względem siebie. Zadaniem jest bez wysiłkowe utrzymanie określonej postawy, zagwarantowanie stabilności, właściwych warunków położenia, które determinują prawidłową pracę narządów wewnętrznych. To samo dotyczy ciała poruszającego się, z tym że w grę wchodzi określony zakres ruchu i stymulacja potencjał motorycznego. Wracając do przykładów, dla żołnierze w pozycji na baczność Najważniejsza jest równowaga, dla skoczka całkowita moc wybicia oraz szybkość rozbiegu, dzięki którym jego ciało w trawi się ruch. Ułożenie zmienia się w kolejnych fazach lotu. Dla skuteczności ciągu procesu najważniejszą rolę odgrywa przebieg ruchu.

Pozycja wyjściowa i końcowa

Proces poruszania się skoczka w dal obejmuje wiele kolejnych aktów. Każdy z nich do określonych wzorzec ruchu. Zarówno rozbieg, ułożenie stóp, praca poszczególnych części ciała, jak napięcie mięśni. Początkowo sportowa nie wszystkich tych elementów jest niezwykle trudne. W związku z tym opanowanie ich wymaga czasu, prób. za każdym razem trening należy rozpocząć od powodzenia poprawny wzorców ruchowych, a ich kontrolę opanować za pomocą tworzenia pozycji wyjściowych i końcowych. W przypadku skoczka będzie co krok biegowy oraz trafienie z tobą na belkę i odbicie.

Wiedza teoretyczna

Żeby stworzyć funkcjonalne i przenoszące się na pozostałe ruchy wzorce, należy zaznajomić się z tematem teoretycznie. Ważne jest również rozpoznanie i wyeliminowanie nieprawidłowych wzorców poruszania się. Posiadana wiedza umożliwia rozwijać się. Na początku warto zacząć od podstawowych zasad ruchowych, które umożliwiają ułożenie się w bezpiecznej pozycji. Kluczowe jest ustawienie kręgosłupa w pozycji neutralnej. W dalszej kolejności jest ustawienie barków i bioder oraz pozostałych części ciała. W przyswajaniu prawidłowych wzorców ruchowych pomocny jest podział ćwiczeń na określone grupy. Schemacie od łatwiejszy do trudniejszych. w ten sposób można trenować technika I automatycznie przyswajać zasadę odpowiadające za prawidłowy rozwój wzorców ruchowych. Pierwszym etapem są ćwiczenia nawiązujące do czynności wykonywanych na co dzień. Mowa tutaj między innymi o przysiadach czy wyciskaniu. Dzięki nim łatwo można wyodrębnić pozycję początkową i końcową, a przez to prawidłowo kontrolować wzorzec ruchu. W dalszej kolejności wprowadzane są ćwiczenia, które zawierają element szybkości. Są większym wyzwaniem, które zwiększa poziom zaawansowania. Mowa tutaj o wyskokach z lądowaniem czy wyciśnięcie nad głową z użyciem nóg. Wraz z opanowaniem kolejnych zestawów można zwiększać złożoność sekwencji, oddając coraz bardziej specjalistyczne ćwiczenia. to najbardziej zbliżony do ćwiczeń prezentowanych w sportach zawodowych powinny być wykonywane w następnej kolejności przez osoby które doskonale opanowały wzorce ruchu. Pozwala to uniknąć niebezpiecznych sytuacji, w tym kontuzji. Opanowanie zasad jest niezbędne, a najlepszym środkiem do tego celu jest regularność, z czego doskonale zdaje sobie sprawę każdy sportowiec. Ćwiczenia trzeba powtarzać systematycznie i często.

Zapraszamy do odwiedzin naszego serwisu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *