Pierwsze kroki na siłowni- czyli od czego zacząć?

Coraz więcej osób spędza wolny czas na siłowni. W obecnych czasach mamy do czynienia niejako z “modą” na bycie fit, zgrabnym i wysportowanym. Ale od czego tak właściwie zacząć? Każdy kiedyś zaczynał. Jeśli jesteś osobą początkującą, wystarczy cię tylko odpowiednio nakierować na dobrą drogę, byś mógł/ mogła poprawić jakość swojej sylwetki na siłowni, tym samym znajdując nowe hobby.

1. Wprowadzenie początkującego na siłownię

Każdy z nas kiedyś wszedł ten pierwszy raz na siłownię i nie wiedział od czego ma zacząć. Na pierwszy rzut oka widzimy mnóstwo maszyn, na których ludzie ćwiczą a kawałek dalej widzimy wolne ciężary- na których ćwiczą już osoby zaawansowane. I co teraz? Przede wszystkim należy być szczerym samym ze sobą i zadać sobie podstawowe pytanie, które brzmi “czego właściwie oczekujemy?” Powinniśmy przemyśleć jakich efektów oczekujemy i do jakich efektów będziemy dążyć. Pamiętaj przy okazji, że cel ten musi być realny i możliwy do spełnienia. Droga do wymarzonej sylwetki to maraton a nie sprint. Nie chcesz przy okazji zniszczyć sobie zdrowia. Musisz dać sobie czas, stopniowo wdrożyć nowe nawyki, zaplanować sobie trening. Pamiętajmy, że jeżeli ktoś ma 20 nadprogramowych kilogramów, to nie zdobył ich w jedną noc i tak samo ich nie straci na jednym treningu. Aby zbudować wymarzoną sylwetkę potrzebujemy czasu, cierpliwości i wytrwałości. Jeżeli naprawdę nie masz żadnego pojęcia o treningu, warto na początku skorzystać z usług trenera, który w oparciu o twoje indywidualne możliwości treningowe, stan zdrowia, ewentualne choroby czy kontuzje ułoży dla ciebie twój własny plan treningowy i będzie czuwał nad poprawnym jego wykonywaniem, byś nie zrobił sobie krzywdy. Często również trenerzy personalni oferują swoim podopiecznym rozpisanie diety. Oczywiście należy wspomnieć, że nie każdy trener personalny jest wart uwagi. Zanim powierzymy komuś swoje ciało i swoje zdrowie dobrze upewnić się, czy na pewno taka osoba jest wystarczająco kompetentna, czy ma jakieś kwalifikacje w tej dziedzinie i czy na pewno możemy tej osobie zaufać. 

Powinniśmy również ustalić sobie jak często mamy zamiar trenować. Pamiętajmy, że trening ma być jedynie dodatkiem do naszego życia i jeżeli nie dasz rady chodzić na siłownię 6 razy w tygodniu, pójdź 3 razy! Ale bądź w tym wszystkim szczery sam ze sobą. 

Obecnie branża fitness jest tak rozwinięta, że każdy znajdzie coś dla siebie. Często siłownie oprócz klasycznych treningów oferują również różnego rodzaju zajęcia grupowe z różnymi specjalistami. Mogą to być np. crossfit, zajęcia z kettlebells, zajęcia fitness czy podnoszenie ciężarów. Warto sprawdzić który trening sprawia nam najwięcej przyjemności, bo tylko wtedy chętnie na niego pójdziemy. 

Często pierwsza wizyta na siłowni jest dziwna. Wydaje nam się, że każdy na nas patrzy a my nie wiemy co mamy robić. Każdy to przeżywał! Najprościej więc się nie zrażać, obserwować co robią inni już bardziej doświadczeni ludzie. Zawsze możesz kogoś podpytać o kilka wskazówek. 

2. Trening dla początkujących

Przede wszystkim warto skupić się na ćwiczeniach wielostawowych. Są to ćwiczenia angażujące różne parie mięśniowe, jak np. martwe ciągi. Jest to najlepszy sposób kształtowania sylwetki. Opanowanie poprawnej techniki wykonywania tych ćwiczeń da lepsze efekty niż same ćwiczenia na maszynach. Będziemy również mniej narażeni na kontuzje. Warto również stosować technikę push pull.

3. Czym jest push?

Ćwiczenia, które określamy mianem “push” są to:

przysiady

– wyciskanie nad głowę

– wyciskanie leżąc

– pompki na poręczach

wyciskanie francuskie

Podczas wykonywania tych ćwiczeń angażujemy mięśnie obręczy barkowej, klatki piersiowej, triceps, łydki oraz mięśnie czworogłowe uda. 

4. Czym jest pull?

Ćwiczenia, które określamy mianem “pull” są to:

– martwy ciąg,
– podciąganie,
– wiosłowanie sztangą,
– uginanie przedramion ze sztangą

Podczas wykonywania ćwiczeń, które określamy mianem “pull” pracują takie mięśnie jak: mięśnie dwugłowe, pośladkowe, mięśnie pleców jak również biceps. 

Warto również wspomnieć o rozciąganiu. Powinien być to nieodłączny element każdego dobrego treningu zarówno osoby początkującej jak i zaawansowanej. Bardzo często możemy zauważyć, że znaczna część osób pomija rozciąganie. Ma ono jednak liczne zalety. Przede wszystkim pozwala nam wykonywać ćwiczenia w pełnym zakresie ruchu oraz uelastycznia tym samym nasze mięśnie i ścięgna a dzięki temu są one znacznie mniej podatne na różnego rodzaju urazy i kontuzje. Dodatkowo, każda osoba trenująca na siłowni naraża się na problemy z mobilnością. Przypomnij sobie jak zazwyczaj wyglądają kulturyści. Bardzo często jest tak, że są to osoby bardzo spięte a przy tym wyglądają na sztywnych. Warto taką rozgrzewkę wykonywać przed treningiem. Do takiej rozgrzewki powinno być wplecione rozciąganie dynamiczne. Pozwoli nam to znacznie pobudzić nasz układ nerwowy i przygotować mięśnie do intensywnego treningu

Po treningu najlepszą opcją byłoby wykonanie rozciągania statycznego. Nigdy nie powinniśmy robić tego przed treningiem. Starajmy się przy tym maksymalnie skupić na każdej grupie mięśniowej i nie pomijać żadnej z nich. 

Szukasz sprawdzonych sterydów anabolicznych, zapraszamy do sklepu online.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *