Pojęcie pamięci mięśniowej w sportach siłowych

Zjawisko pamięci mięśniowej w praktyce

W środowisku sportowców pojęcie pamięci mięśniowej jest powszechnie znane i używa się go przy niejednej okazji. W największym skrócie to zjawisko polega na zapamiętywaniu przez organizm konkretnego rodzaju wysiłku i ćwiczeń fizycznych. Po prostu wraz z powtarzaniem pewnych elementów treningowych, organizm automatycznie stara się dostosować do nowych bodźców, które wcześniej nie były mu znane. Rzecz jasna na samym początku wprowadzenie nowego ćwiczenia do planu treningowego może skutkować większym zmęczeniem i osłabieniem mięśni, aniżeli przy tradycyjnie stosowanych przez daną osobę metodach. To jak najbardziej normalne zjawisko i nie wypada się tym przejmować, ani tym bardziej stresować. Organizm musi dostać trochę czasu, by zaadoptować się do nowej sytuacji. Powtarzalność w treningu odgrywa niesamowicie istotną rolę i to samo dotyczy pojedynczych ćwiczeń. Już po kilku treningach powinniśmy poczuć, iż regeneracja następuje szybciej, a w przyszłości ten czas jeszcze się skróci. Wielu sportowców uprawiających na co dzień dyscypliny siłowe postępuje w rozsądny sposób i spokojnie dawkuje sobie nowości, żeby zanadto nie przeciążyć organizmu i nie spowodować czasowego wyłączenia z treningów. Znacznie korzystniejszym rozwiązaniem będzie stopniowe wprowadzanie nowych elementów do planu treningowego i tym samym zjawisko pamięci mięśniowej odegra tu swoją rolę w sposób automatyczny.

Powrót do treningów po okresie przerwy

Niekiedy może się jednak zdarzyć, iż dany sportowiec ma pewne kłopoty zdrowotne i zmuszony jest przerwać aktywność treningową na dłuższy okres. W tym przypadku z całą pewnością obniżony zostanie wypracowany wcześniej poziom wytrzymałości i siły ogólnej. To samo dotyczy mocy zawartej w mięśniach. Na całe szczęście po wznowieniu treningów prawdopodobnie nie będzie potrzeby rozpoczynania całego cyklu od samego zera. Wspomniana pamięć mięśniowa znajdzie tu bowiem swoje zastosowanie i nie powinno być większego kłopotu z wieloma ćwiczeniami. Naturalnie po okresie rekonwalescencji należy dobierać takie obciążenia treningowe, które nie spowodują ponownej kontuzji. Lepiej na spokojnie rozpisać solidny plan treningowy, gdzie poszczególne ćwiczenia wykonywane będą początkowo z użyciem niepełnej mocy. Pozwoli to w uporządkowany sposób wrócić do pełnej dyspozycji, a dzięki pamięci mięśniowej nasz organizm będzie mógł pracować bez zakłóceń. Do wszystkiego trzeba dochodzić etapami. Osobno wypada potraktować kwestię odbudowy wytrzymałości, a inne treningi poświęcone będą zapewne technice i sile mięśniowej. Polecanym rozwiązaniem jest współpraca z wyspecjalizowanym szkoleniowcem, który  nakreśli podstawowe elementy treningu i krok po krok będzie można śledzić postępy.

Czynniki mające wpływ na pamięć mięśniową

To zupełnie oczywiste, że w pierwszej kolejności pamięć mięśniowa pozwoli wrócić do poprzedniego stanu sportowcom, którzy posiadają duży staż treningowy. Regularne ćwiczenia prowadzone na siłowni przez wiele lat na pewno skutkują zwiększoną wydolnością i tylko kwestią czasu pozostaje odbudowa dyspozycji po ewentualnej przerwie. W przypadku mniej doświadczonych zawodników może to naturalnie wyglądać nieco inaczej. Trzeba będzie poświęcić więcej czasu, by organizm mógł pracować na 100% swoich możliwości. Dobranie odpowiednich ćwiczeń i zastosowanie konkretnego planu treningowego powinno pomóc w osiągnięciu celu. Na temat zjawiska pamięci mięśniowej można usłyszeć wiele opinii odnoszących się do wykorzystania tego elementu w szybszej rekonwalescencji. Adaptacja do wysiłku fizycznego po dłuższej przerwie wcale nie musi kojarzyć się z długimi i monotonnymi treningami. Jeśli wcześniej sportowiec rzetelnie podchodził do wszystkich jednostek treningowych, to można być niemal pewnym, że dzięki pamięci mięśniowej, po mniej więcej dwóch miesiącach ponownie pokaże szczyt swojej formy. 

Fundament, na który pracuje się latami

Poszczególne mięśnie zapamiętują dane ćwiczenia i obciążenia. Dlatego też nie należy panikować, gdy konieczna jest przerwa w treningach. Przyspieszony powrót nie jest najbardziej wskazany i znacznie lepiej będzie spokojnie poczekać i odwiedzić siłownię dopiero wtedy, gdy organizm ponownie jest na to gotowy. Można powiedzieć, iż pamięć mięśniowa to pewien fundament, który budowany jest przez lata i zostaje on z nami niezależnie od okoliczności. Regularność i powtarzalność w treningach będzie odgrywać decydującą rolę i wszystkie partie mięśniowe będą pracować zgodnie z wytycznymi. Osoba aktywna fizycznie znacznie szybciej wróci do formy dzięki zjawisku pamięci mięśniowej, niż ktoś, kto niezbyt często ma okazję ćwiczyć. Jak widać wymuszony rozbrat z siłownią nie musi oznaczać całkowitej utraty wypracowanej dyspozycji. Można do tego wrócić po wyleczeniu kontuzji, a pamięć mięśniowa odegra w tym przypadku kluczową rolę. Warto do tego podejść z zachowaniem zdrowego rozsądku i etapami zwiększać obciążenia treningowego po powrocie. taki wariant okaże się najlepszym rozwiązaniem dla sportowców uprawiających dyscypliny wymagające posiadania dużej siły fizycznej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *