Przydatny kwas mlekowy

 Kwas mlekowy jest doskonałą sprawą

Trening siłowy to bardzo ważna sprawa. Obecnie odczuwamy dyskomfort po takich treningach, mięśnie bolą, co jest efektem pojawienia się kwasu mlekowego. Taki kwas mlekowy bierze udział w procesach fizjologicznych, gdy są obciążenia. Ludzie mówią, że pojawiają się zakwasy, a tymczasem to efekt działania kwasu mlekowego. Czym jest kwas mlekowy? Jest to substancja, która jakby zakwasza mięśnie. Szczególnie jeśli dana osoba jest zasiedziała i nieprzyzwyczajona do wysiłku fizycznego to może cierpieć na zakwasy. Organizm czerpie energię z glukozy. Pojawia się jon mleczanu. Jeśli nie będzie on utleniony i skoncentruje się to efektem będzie uczucie bólu i ciepła w mięśniach. Niektórzy uważają je za uczucie palenia. Gdy osoba uprawiająca sport odpocznie to kwas mlekowy obniży się. Jednak im częściej mięśnie mają obciążenia, tym więcej takiego kwasu mlekowego będzie w mięśniach. Po dużym wysiłku sportowiec może odczuwać bóle oraz drętwienie łydek. Czy kwas mlekowy szkodzi? Zdecydowanie tak, ma wpływ na mięśnie i blokuje częściowo ich pracą. Krew zawraca kwas mlekowy do obiegu krwi, a później przepycha go do wątroby. Kwas mlekowy podróżuje po całym organizmie, na koniec zmienia się w glukozę, która ponownie przenosi się do krwi. 

Ćwiczenia i bolące mięśnie

Podczas wysiłku fizycznego na siłowni, biegania czy wspinaczki dochodzić może do mikrouszkodzeń mięśni. Wydzielają się hormony, organizm pracuje intensywnie, aby nie doszło do stanu zapalnego. W wyniku takiej sytuacji mięśnie mogą zyskać większą wagę i wyglądać na mocno powiększone. Kwas mlekowy ma także pozytywne działanie, ponieważ powoduje zwiększenie wytwarzania się energii. Jest swoistym paliwem dla wątroby. Co dzieje się dalej? Kwas mlekowy rozkładany jest na anion mleczanu i jon wodoru. Te ostatnie sprawiają, że człowiek odczuwa pieczenie w mięśniach. Mleczan kwasu mlekowego dobrze sprawdza się w organizmie, jest pożywieniem dla mięśni podczas treningu. Chociaż większość ćwiczących narzeka na efekty zakwasów to jednak jest on bardzo korzystny dla organizmu. Zakwasy można przecież powoli rozćwiczyć i po trzech-czterech dniach od intensywnego treningu zapomnieć o ich istnieniu. Kwas mlekowy sprawia, że węglowodany są zatrzymywane w organizmie. Jest to działanie zdecydowanie dobroczynne i mające znaczenie. Nie wolno na nie narzekać, lecz trzeba oswoić się z istnieniem kwasu mlekowego. 

Co to jest DOMS?

DOMS pojawia się u ćwiczącego po upływie około dobry od treningu. Wówczas występuje ból mięśni. Jest to tak zwany opóźniony ból mięśniowy, który opisano ponad 100 lat temu. Są to drobne uszkodzenia mięśni, które przeżywa każda osoba wykonująca intensywny wysiłek fizyczny. Jest to jak najbardziej typowe oraz powtarzalne. Eksperci twierdzą, że DOMS wiąże się z uszkodzeniami mięśni albo tkanki łącznej. Osoby nieprzyzwyczajone do takiego bólu dziwią się, że pojawił się on później, nawet 24 godziny do 72 godzin od zakończenia ćwiczeń fizycznych. 

Co robić, aby poprawić samopoczucie?

Eksperci zalecają ciepłe kąpiele, picie soku wiśniowego, delikatny masaż – taki masaż może wykonać masażysta lub osoba bliska. Samodzielnie także można wykonać masaż manualnie lub masażerem. Takie działania na pewno sprawią, że ciało nie będzie tak bardzo obolałe. Zaleca się także wyjście do sauny oraz picie dużych ilości wody mineralnej – trzy litry wody dziennie na pewno pomogą. Woda sprawia, że wypłukane będą produkty rozpadu, a metabolizm znacząco przyśpieszy. Można nic nie robić, ale wówczas zakwasy potrwają nawet przez sześć-siedem dni. Z tego powodu dobrze jest zadbać o powrót do dobrej formy, a nie odpuszczać takiej troski o ciało. 

Co robić, aby nie pojawił się kwas mlekowy?

Warto stosować kilka zasad: zacząć trening rozgrzewką, rozciągnąć się, obciążenie zwiększać powoli, nie opuszczać treningów oraz regenerować się odpowiednio po wysiłku fizycznym. Nie wolno ćwiczyć intensywnie po długiej przerwie. Gdy człowiek jest bardzo zasiedziały to wówczas zakwasy będą bardzo dokuczliwe. 

Czy kwas mlekowy jest potrzebny, czy nie?

Kwas mlekowy jest nieodzowny, jest rodzajem paliwa niezbędnego podczas treningu, ponieważ jest używany do syntezy glikogenu. Zbyt duża ilość kwasu mlekowego męczy mięśnie, co bynajmniej nie jest pozytywne. Łączenie treningów wysiłkowych i aerobowych doskonale się sprawdza. Jest to idealny sposób na rozćwiczenie mięśni oraz redukowanie bólu w optymalny sposób. Im większe obciążenie podczas ćwiczeń fizycznych, tym mniej powstaje kwasu mlekowego, ponieważ mniejsza jest synteza kwasu z węglowodanów. A to jest bardzo korzystne dla ćwiczącego. Kwas mlekowy powoduje pieczenie w mięśniach, ale nie jest szkodliwy dla osób uprawiających sport. Jest to normalny element wysiłku, dlatego nie należy się bynajmniej przejmować tym, że taki kwas się pojawia. Wytrawny sportowiec umie z nim egzystować i potrafi redukować pieczenie czy ból. Po intensywnym treningu bierze ciepłą kąpiel, masuje łydki, a nazajutrz ćwiczy nieco mniej, ale nie rezygnuje z ruchu, ponieważ chce, by pieczenie i ból szybko minęły. 

Szukasz sprawdzonych sterydów i innych środków dopingujących, zapraszamy do sklepu online.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *