Skalowanie w crossficie

Jednym z podstawowych założeń, które wymyślił twórca Crossfitu, jest to, że ćwiczenia składające się na trening mogą wykonywać wszyscy, niezależnie od umiejętności.

Program treningowy wykonywali zarówno profesjonaliści, jak i sportowi amatorzy. Jak do tego doszło, że profesjonalne jednostki policyjne ćwiczą w ten sam sposób, co początkujący? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

Crossfit a kontuzyjność wpisana w sport

Wiele osób twierdzi, crossfit wywołuje najwięcej kontuzji. Takie przeświadczenie ma bardzo silne korzenie. Bieżący analizy statystyczne wskazują, w związku z przyrostem osób trenujących Crossfit w ciągu ostatnich dwóch lat, wzrosła liczba uczniów w kolanowych wśród amatorów. Opisywana odsetek jest znacznie wyższy niż w przypadku pozostałych dyscyplin sportowych. Rodzi to pytanie, czy dyscyplina sprawdza się w przypadku wszystkich, czy tylko osób zaawansowanych? Podobnie jak w każdej dziedzinie życia, sprawdza się złoty środek, ale i zdrowy rozsądek.

Aby zrobić specjalistyczne ćwiczenia, między innymi clean & jerk (zarzut i podrzut), konieczne jest tzw. skalowanie, ponieważ tego rodzaju zestaw wchodzi w skład dwuboju olimpijskiego, przez co cechuje się znacznym stopniem trudności. Wymaga poprawnej techniki oraz dużych umiejętności. Bez skalowania nie byłoby szansy, by je wykonać. W związku z tym skalowanie pozwala szybko i efektywnie przejść kolejne etapu treningu, minimalizując ryzyko kontuzji. Co więcej, zwiększa przyjemność z wykonywania treningu.

Na czym polega skalowanie?

Skalowanie do rzeczywistości bardzo prosty proces. To po prostu dopasowania liczby powtórzeń, obciążenia albo po prostu w samego ćwiczenia do aktualnych umiejętności ćwiczącego. Skalowanie dni powinno być powodem do wstydu. Pozwala przecież wykonać cały trening, odpowiednio intensywne oraz techniczne. osoby które na początku swojej drogi mają mniej siłę mogą nie dać rady wykonać treningu dla osób zaawansowanych. 

 Na przykład w czasie wykonywania martwego ciągu ciężarowymi o wadze 180 kg nie można wykonać powtórzenia. Taki trening jest bez sensu. lepszym rozwiązaniem jest do stosowania ciężaru do posiadanych umiejętnośc, ponieważ w tym samym czasie można zachować odpowiednią intensywność. Obniżenie ciężaru do 120 kg pozwoli zachować szybsze tempo. Skanowanie umożliwia również wykonanie bezpiecznego treningu. Zachowanie zasad  skalowania przeciwdziała powstawaniu kontuzji. Najważniejsza treningu crossfit to jest dopasowanie umiejętności do poziomu trudności ćwiczeń. Tylko w ten sposób można zdobywać kolejny poziom zaawansowania. Na przykład osoby zaawansowane mogą wykonywać przysiady ze sztangą. W przypadku początkujących skalowanie oznacza, że te same przysiady Wykonywane są bez obciążenia. Natomiast osoby starsze mogą wykonywać alternatywną wersję, polegającą na siadaniu i wstawaniu ze skrzyni lub podestu. jak widać na tym prostym przykładzie wszyscy mogą wykonywać to samo ćwiczenia w różnych odsłonach, dopasowany do swojego poziomu. Zarówno osoby początkujące, niepełnosprawne Utwórz pewnymi ograniczeniami mogą trenować równocześnie. Istotne w tym przypadku jest to, trener potrafił dopasować ćwiczenia do poziomu prezentowanego przez uczestników zajęć. Nie jest również wykluczone, że poprzez systematyczny, poprawny i wytrwały trening osoba początkująca stanie się osobą zaawansowaną.

Skalowanie – przykłady

W środowisku istnieje powszechna opinia, że nie każdy ćwiczenia można skanować. To nieprawda. Wszystkie ćwiczenia można Odpowiednio do potrzeb zmodyfikować. Jako pierwsza, weźmy pod lupę ćwiczenia łatwe. Jak wykonać prawidłowo przysiady na jednej nodze określany jako Pistols? Choć początkowo ćwiczenie wydaje się nie być trudne, podejmując pierwszą próbę Okazuje się, że Prawda jest zupełnie inna i wiele osób tracąc równowagę spada na podłogę. Jak zatem wykonać poprawnie przysiad na jednej nodze, nie zaliczając upadku? Najprostszym skalowaniem w tym wypadku jest śniadanie i wstawanie ze skrzyni. po opanowaniu tej techniki można przejść do siadania na gumie zamocowanej między elementami boxa lub dokręcania na jedno kolano do tyłu po czym podnoszą się do góry. Kolejno wykonuje się pompkę w staniu na rękach. To przykłady skalowania w drugą stronę, czyli zwiększenie zaawansowania.

Podsumowanie

Zwłaszcza osoby ambitne chcą wykonać zaawansowane ćwiczenia od razu. Nie jest to rozsądne rozwiązanie. Celem crossfitu nie jest wykonywanie ćwiczeń za wszelką cenę, ale budowanie kondycji i formy fizycznej. Jeśli nie uwzględnimy tej zasady, to w szybkim czasie można doprowadzić do patologii ruchowej, osłabienia techniki oraz zmniejszenia intensywności. Twórca crossfit podkreśla, że nadrzędną zasadą postępów w treningu jest opanowanie techniki. To pierwszy i najważniejszy etap. Następnie przychodzi pora na budowanie siły, dopiero na samym końcu pojawia się intensywność. To bardzo proste, ale rozsądne podejście do trenowania. Skalowanie jest tego najlepszym przykładem i dowodem na to, że nie tylko nie zatrzymuje rozwoju, ale pozwala go szybko osiągnąć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *