Sprzęt w treningu funkcjonalnym

Sprzęt w treningu funkcjonalnym 

Trening funkcjonalny może przyciągać wielu zwolenników. Powodów tego można doszukiwać się na różnorodnych płaszczyznach. Ćwiczenia są dużo mniej monotonne, wysiłek jest w stanie zaangażować sporą grupę mięśni, treningi przyczynią się do poprawy ogólnego stanu zdrowia, zaś sam czas ich wykonywania jest dosyć krótki. Chcąc przystąpić do funkcjonalnego treningu, który można wykonywać również w warunkach domowych, trzeba koniecznie zwracać uwagę na sprzęt, który stanowi podstawę dla tego rodzaju fizycznego wysiłku. Warto mieć na uwadze, jakiego rodzaju przyrządy do treningu, powinno się mieć na uwadze, zanim zacznie się ćwiczenia.  

BOSU 

Mianem BOSU można określić gimnastyczny przyrząd, który ma kształt połowy z piłki wraz z dodatkową platformą, która przypomina nieco step do fitnessu. Średnica BOSU na ogół wynosi od 60 do 70 cm. W wypadku takiego typu sprzętu obie części wykorzystuje się podczas ćwiczeń. Odwrócenie BOSU na cześć gumową stanowić będzie idealny sposób do wykonania samodzielnego treningu głębokiego czucia, posturalnych mięśni, równowagi, jak i stabilizacji centralnej. Z kolei zaś wykonywanie ćwiczeń na piłce, która położona jest na ziemi swoją podstawą to doskonałe wyjście w przypadku ćwiczeń mięśni brzucha czy ramion. Treningi, które bazują na piłce BOSU zaleca się osobom po przebytych kontuzjach, jak i powracającym do sportu (chociażby piłkarze po uszkodzeniu więzadeł) i czynnym zawodnikom, których dyscypliny sportowe wymagać będą dużego zaangażowania równoważnego układu (snowboardziści czy narciarze). 

Równoczesne połączenie ze sobą zalet piłki gimnastycznej, jak i areobikowego stepu sprawi, iż BOSU będzie stanowić niezwykle komfortowe, a przy tym też uniwersalne rozwiązanie dla osób, które nie mają dostępu do klubów fitness czy siłowni. Trening przy wykorzystaniu takiego typu przyrządu na pewno przyczyni się do poprawienia ruchowej koordynacji, jak i łatwiejszego wymodelowania sylwetki czy szybkości w pozbywaniu się niechcianej tkanki tłuszczowej, jak również wyrobienia nawyku odpowiedniej postawy ciała. Ponadto, sesje treningowe z piłką BOSU stanowią bardzo dobre rozwiązanie celem wzrostu elastyczności kręgosłupa, jak  i wzmocnienia i rozruszania się mięśni przykręgosłupowych. 

Flexi-bar 

Flexi-bar jest ciągle uznawanym przyrządem za atrakcję czy też urozmaicenie podczas treningów, aniżeli podstawowy sprzęt do ćwiczeń. Termin ten można odnieść do drążka, który poza tworzywem sztucznym jest wzmocniony dodatkowo włóknami szklanymi. Poza tym flexi-bar ma dwa symetrycznie ułożone odważniki kauczukowe, jak i specjalistyczny uchwyt, który znajduje się na środku. 

Trening przy wykorzystaniu sprzętu flexi-bar polegać będzie na wykonywaniu małych ruchów tułowia, których efekt stanowić będzie powstanie wibracyjnej fali. Fala ta jest przenoszona nie tylko na struktury i mięśnie. Flexi-bar przyczynia się również do rozprzestrzeniania fali na cały organizm, co doprowadza do niekontrolowanego wzmacniania się mięśni głębokich, w tym również struktur w dnie miednicy. Szczególnie istotna pozostaje druga grupa, ponieważ trening tychże grup mięśniowych stanowi jeden spośród elementów w zakresie profilaktyki pęcherza moczowego, co jest nierzadkim problemem u młodych matek i kobiet ciężarnych. Uzyskanie właściwej częstotliwości wspomnianych wcześniej wibracji doprowadza do stopniowej poprawy w zakresie funkcjonalnego metabolizmu, jak i zwiększenia się kondycji ogólnej. To zaś warunkuje nam przeciwbólowe działanie tegoż właśnie sprzętu. Flexi-bar poprawia również ruchową koordynację, koncentrację, jak również przeciwdziała mięśniowemu dysbalnsowi poprzez zwiększanie się stawowej ruchomości, jak i wyrównanie napięcia w wyżej wspomnianych już strukturach. 

Kettlebell 

Odważniki kulowe typu kettlebell to jedne spośród najbardziej klasycznych przyrządów, które wykorzystuje się w szeroko zakrojonym siłowym treningu. Nazywane potocznie dzwonkami albo babkami Kettler, po raz pierwszy użyto w militarnym treningu armii radzieckiej w latach 40. Cecha charakterystyczna kettli to fakt, iż środek ciężkości w tychże ciężarach został przesunięty nieco do przodu. Jak to wygląda w praktyce? Ćwiczenia wykonywane z wykorzystaniem odważników kulowych angażują znacznie więcej mięśni, aniżeli aktywności, w których bazuje się na sztangach czy hantlach. 

Sprzęt Kettlebell jest na tyle popularny wśród ćwiczących osób, że od dłuższego czasu możemy spotkać się w internecie ze specjalnie do niego ułożonymi planami treningowymi, które wykorzystują tylko i wyłącznie tenże przyrząd. Systematycznie wykonywane ćwiczenia przy wykorzystaniu odważników kulowych prowadzą nie tylko do poprawienia się siły, ale też do wzmocnienia wielu grup mięśniowych. Kettlebell jest idealnym sposobem na poprawienie dynamiki wykonywanych ćwiczeń, jak i wytrzymałości, jak również na skuteczne wyjście dla zwiększenia funkcjonalności swojego ciała. Cechująca je wielofunkcyjność z powodzeniem umożliwia zastąpienie nimi ćwiczeń na siłowni, czy też na wykonywanie ćwiczeń na zewnątrz. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *