TEFCAS i martwy ciąg

Opanowywanie nowych umiejętności, również na treningu, związane jest z procesem uczenia się. Wiele osób zastanawia się, jak usprawnić ten proces i uczynić go bardziej efektywnym. Poza klasyczną metodą prób i błędów, istnieją potwierdzone sposoby, którymi warto się kierować. Na czym polegają i jak wprowadzić je w życie? Dowiesz się z poniższego artykułu. Po więcej zapraszamy na wielkamasa.pl

Jak powtarzać ćwiczenia?

zdecydowana większość sportowców oraz pozostałych osób które wykonują jakikolwiek ćwiczenia fizyczne stara się uzyskać Progres w każdym kolejnym powtórzeniem. Każda następna powinno być lepsze, pozbawione błędów. Zwykle jednak zasada jest bezskuteczna, ponieważ trudno zwiększyć swoją efektywność przy każdym powtórzeniu. Z różnych przyczyn raz Jesteśmy lepsi, a raz gorsi. Dopiero średnia osiągniętych wyników pozwala uzyskać obraz postępów. Zdarza się również tak, że wykonując kolejne powtórzenie mamy uczucie totalnej porażki i bólu pleców. Trudno pogodzić się z taką sytuacją. W związku z tym pojawiają się trudne emocje. Takie uczucia określane są czarną dziurą. Mowa tutaj o próbie, która kończy się porażką. Jej podstawą jest nieskuteczna nastawienie na efekt związany z kolejną próbą. Rodzi to ogromną bezsilność. Taka Graniczna sytuacja dla wielu, zwłaszcza osób początkujących, często jest początkiem końca przygody ze sportem. Porzucają go na rzecz innych zajęć. Problem dotyczy również sportowców zaawansowanych. 

TEFCAS i martwy ciąg

Wykonując dowolne ćwiczenia, nowy program treningowy czy poznając inną technikę, mając w głowie konkretne nastawienie, by poznawać nowe, wystarczy odpowiednio przygotować ten proces, przede wszystkim pracować zgodnie z regułami opanowanymi przez mózg. Jedną z nich, popartą naukowymi badaniami, jest metoda TEFCAS. Mózg działa zgodnie z zawartymi w niej etapami, którymi są: próba, sytuacja, wnioski, kontrola, korekta i sukces. Skrót bierze swoją nazwę od pierwszych liter angielskich słów. 

TEFCAS – charakterystyka

Próba to robienie ćwiczeń. Jednak program ten jest logicznym kołem. Oznacza to, że trzeba przejść wszystkie jego elementy w ustalonej kolejności, a każdy następny jest wynikiem poprzedniego. Rozpoczynając trening, należy wiedzieć po co go robimy i jaki jest nasz cel. Na przykład martwy ciąg jest ćwiczeniem, które aktywuje wszystkie mięśnie ciała, poprawia ogólną siłę. W niektórych dyscyplinach sportu jest bazą do wykonywania kolejnych ćwiczeń. Pozwala również sprawdzić zakres ruchu konkretnych partii mięśniowych. To zakres wiedzy niezbędny do wykonywania tej metody. Jeśli posiadasz taką wiedzę, to wiesz, że wykonanie bardziej skomplikowanych ćwiczeń, wymaga czasu. Wydarzenie to wykonanie ćwiczenia. Większa wiedza teoretyczna, pozwala szybciej wnioskować, dostrzegać niuanse i niezbędne elementy ćwiczeń. Nie sposób wykonać martwy ciąg bez przygotowanie. Ważne jest ustawienie poprawnej pozycji stup, równolegle względem siebie, w takiej odległości od sztangi, dynie zahaczyć o nią goleniami. Sztanga powinna być ułożona nad środkiem stóp, ozdoby bliżej siebie niż szerokość barków. Na podstawie takiej wiedzy teoretycznej, można wnioskować czy samodzielne wykonanie ćwiczenia były poprawne, czy też nie. Przed wykonaniem skłonu i chwytaniem sztangi, należy napiąć kręgosłup i ustawić go w pozycji neutralnej. Istotny jest również ustawienie menu miednicy  silne oparcie na stopach w celu uzyskania większej stabilizacji. Za każdym razem wykonując do ćwiczenia, należy zapewnić sobie to wszystkie elementy techniczne, g słup nie zaokrąglał się, a stawy odpowiednio napięte, wydzielić odpowiednią siłę. Prawidłowa pozycja to również zmniejszone ryzyko urazów.wnioski to proces uświadomienia sobie wszystkich danych o tym ćwiczeniu oraz sposobie jego wykonania. Dzięki kontroli można poddać kolejne elementy tego ćwiczenia. Z osiągniemy ten etap możliwa jest korekta. Korekta uwzględnia cel nauki. Celem zawsze jest zdobycie sukcesu. samo posiadanie wiedzy jest częścią sukcesu i przy podejmowaniu kolejnej próby umożliwia nauczyć się jeszcze więcej. Wszystkie te elementy razem pozwalają zrozumieć, że uczenie się odbywa się podczas każdej próby, a docelowo pozwala osiągnąć sukces.

Pozytywne myślenie

Wiedza na temat mózgu i jego działania zmienia się na przestrzeni czasu i dzięki poszerzonej wiedzy naukowej. Jeszcze pod koniec XX wieku sądzono, że mózg uczy się na podstawie prób i błędów. Schemat ten jest jednak bardzo niebezpieczny, ponieważ zawiera błędne przekonanie, że mózg dąży do popełniania błędów. Metoda zdobywania sukcesu poprzez kolejne próby jest dużo bardziej korzystna i ma o wiele lepszy wpływ na nasze samopoczucie. Omawiana metoda jest rekomendowana przez specjalistów i zyskała potwierdzenie naukowe jako metoda uczenia się. Warto ją wykorzystywać w uczeniu się innych ćwiczeń oraz realizacji innych programów treningowych, a nawet w życiu codziennym. Jej największym atutem jest fakt, że nie uwzględnia zjawiska niepowodzenia. Opiera się za to na przekonaniu, że niepowodzenie nie istnieje, a każda próba zwieńczona jest sukcesem. Metoda jest nastawiona na sukces i zaraża tym umysł. Szukasz sprawdzonych środków dopingujących, zapraszamy do naszego sklepu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *