Trening dla otyłych – czynniki powstawania zaburzeń, terapia odchudzająca.

Aktywność ruchowa to działania mające na celu poprawę wyglądu, wzmocnienie organizmu, ukształtowanie pewnych cech, jak również zapewnienie względnego zdrowia. Ruch jest również podstawą procesu odchudzania, a odpowiednio dobrany trening przyczyni się do poprawy jakości życia. Bierny tryb życia może doprowadzić do powstawania otyłości oraz innych chorób układowych, a także do pogorszenia stanu zdrowa psychicznego i emocjonalnego. Czym jest otyłość i jak ją leczyć? Jak wykorzystać aktywność w swoim codziennym życiu? W jaki sposób organizować zajęcia ruchowe? Jak przygotować się do treningu odchudzającego? Jego cechy i intensywność. Pora zadbać o własne zdrowie. 

Otyłość, jako choroba cywilizacyjna dzisiejszych czasów. 

Brak zainteresowania sportem, szybki tryb życia, przymus pozyskiwania coraz większej ilości środków do życia, jak również chęć rozwijania własnej kariery, często są przyczyną pogorszenia stanu zdrowia. Jednym z poważnych zagrożeń wynikających z siedzącego stylu życia, jest otyłość. Czym ona jest? W jaki sposób się objawia? Jakie mogą występować konsekwencje nadmiernego przybierania masy? 

Obecnie można uznać, iż otyłość to choroba cywilizacyjna. Dotyka ona coraz większą część społeczeństwa, a walka z nadwaga może okazać się trudna i uciążliwa. Jakie czynniki powodują rozrastanie się tkanki tłuszczowej? Głównym powodem nadmiernej otyłości są:

  • bierny, siedzący tryb życia, 
  • zła dieta, nieprawidłowe nawyki żywieniowe,
  • stres,
  • brak czasu, 
  • brak snu,
  • częste korzystanie z udogodnień i innowacyjnych technologii – poruszanie się samochodem, korzystanie z aplikacji, zdalne wykonywanie pewnych czynności
  • brak aktywnych zainteresowań, bierna rozrywka – oglądanie telewizji, nadmierne korzystanie z elektroniki – smartfonów, komputerów, itp. 

Otyłość – choroba, która spowodowana jest przede wszystkim brakiem wydatku energetycznego w porównaniu z ilością przyjętych kalorii, to problem, który należy leczyć. Zaniedbanie tych nieprawidłowości  może skutkować poważnym uszczerbkiem na zdrowiu i życiu każdego człowieka. Jak zatem leczyć otyłość? Na co zwrócić uwagę podczas terapii odchudzającej?

Etapy terapii odchudzającej. 

Proces odchudzania, to wieloetapowe działania, które powinny być ze sobą ściśle połączone. Cały plan utraty wagi musi uwzględniać kilka ważnych czynników, którymi są przede wszystkim:

– odpowiednio dobrana dieta oraz stosowanie się do zasad prawidłowego żywienia – odpowiednia ilość spożywanych kalorii, ilość posiłków, wielkość porcji, przerwy pomiędzy daniami.

– dopasowana aktywność ruchowa – dobrany do stanu zdrowia i możliwości osoby odchudzającej się plan treningowy, uwzględniający zainteresowania, oczekiwania i potrzeby samego zainteresowanego,

 – zmiana codziennych nawyków – korzystanie z rowerów, spacery, ćwiczenia podczas wykonywania pracy, itp. 

– rezygnacja z używek – odstawienie alkoholu, zaprzestanie palenia czy podjadania słodkich i słonych przekąsek. 

Organizacja zajęć ruchowych – plan treningowy. 

Organizowanie i uczestniczenie w zajęciach ruchowych, to podstawa procesu odchudzania. Dzięki różnorodności w obecnie uznawanych aktywnościach, możliwe jest dobranie odpowiedniego sportu dla siebie i własnych zainteresowań. Należy jednak pamiętać i tworzenie panu treningowego jest zadaniem, które wymaga pewnej wiedzy i umiejętności, dlatego warto zainwestować w pomoc profesjonalisty. Wyszkolony i doświadczony trener personalny z pewnością pomoże dobrać działania, które jednocześnie przyniosą widoczny efekt, jak również będą bezpieczne i nieszkodliwe dla ćwiczącego. 

Ćwiczenia dla osób otyłych powinny przede wszystkim obejmować strategie związane z:

  • odciążaniem stawów i kości, 
  • wykorzystaniem treningu cardio i interwałowego – aktywności najbardziej wspomagających utratę tkanki tłuszczowej, 
  • pracą ogólnoustrojową – poprawa krążenia, kształtowanie wydolności, 
  • niskim lub średnim tempem i zaawansowaniem.
  • stopniowym podnoszeniem intensywności, 
  • możliwością wykonania pracy ciągłej, itp. 

Do najczęściej polecanych aktywności organizowanych dla osób otyłych można zaliczyć: pływanie, marsz, jazdę na rowerze, nordic walking, gimnastykę, taniec, aerobic czy narciarstwo biegowe. Wiele z tych aktywności poza korzyściami zdrowotnymi dostarczy również zadowolenia, rozluźnienia psychicznego czy relaksu.

Aktywność ruchowa w codziennym życiu.

Osoby zmagające się z otyłością, oprócz odpowiedniej diety i zajęć sportowych powinny również pamiętać o aktywności podczas wykonywania codziennych prac. Aby skutecznie wspomagać proces odchudzania warto pewne leniwe nawyki zastąpić dobrymi i korzystnymi działaniami. Podróż do racy samochodem zamienić na aktywną przejażdżkę rowerem, a wyjazd windą na 3 piętro podmienić na spokojną wspinaczkę po schodach. Warto również częściej poruszać się po domu, zamiast leżenia na kanapie. Codzienne czynności związane ze sprzątaniem czy pielęgnacją własnego wizerunku mogą stać się dodatkowym źródłem spalania zbędnych kilogramów. 

Intensywność i czas ćwiczeń dla otyłych.

Podczas tworzenia planu treningowego warto pamiętać o odpowiednio dobranych proporcjach ćwiczeń. Źle określony czas i intensywność mogą negatywnie odbić się na zdrowiu i psychice ćwiczącego. Profesjonalnie przygotowane zajęcia odchudzające powinny uwzględniać obliczenia zakresu tętna treningowego, jak również uwzględnienie wieku, płci, masy ciała i istniejących chorób czy schorzeń. 

Aktywność ruchowa, powodująca utratę masy ciała powinna trwać nie krócej niż 30 minut. Jednocześnie czas ten zapewnia bezpieczeństwo i wyklucza możliwość tworzenia się dodatkowych zaburzeń. Dokładny czas i intensywność treningu uzależniona jest od indywidualnych predyspozycji i możliwości osoby ćwiczącej. 

Zainteresował cię nasz artykuł? Dowiedz się więcej na stronie wielkamasa.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *