Trening funkcjonalny! Tak to jest dla ciebie

Trenerzy personalni, którzy na bieżąco śledzą najnowsze doniesienia, podkreślają, że trening funkcjonalny to najnowszy trend w świecie fitnessu.

To, co go wyróżnia to przede wszystkim użyteczność i uniwersalność, gdyż wykonywane ruchy przypominają te, które są wykonywane w czasie codziennych aktywności.

Jak wygląda trening funkcjonalny w praktyce?

Jak już wcześniej wspomniano, trening funkcjonalny przypomina naśladowanie tradycyjnych ruchów, które każdy wykonuje w czasie codziennego życia. Pozwala to na zaktywizowanie tych wszystkich mięśni, które wzajemnie na siebie oddziałują. Taka synchronizacja w dużej mierze poprawia gibkość oraz koordynację ruchową.

  • Cały przebieg treningu to seria ćwiczeń przypominających ruchy wykonywane w czasie wstawania  z łóżka, sięgania po coś z półki, podnoszenia np. zakupów czy skakania po schodach. Te wielopłaszczyznowe, dobrze znane ruchu zdaniem ekspertów pobudzają nie tylko ciało, ale również umysł.
    Dla postronnego obserwatora trening funkcjonalny może wydawać się prosty i mało obciążający. Jest to jednak złudzenie, bo kluczem do sukcesu jest tempo ćwiczeń. Trenerzy specjalizujący się w takim treningu zalecają, że najlepiej ćwiczenia rozłożyć na bloki trwające 45 lub 90 sekund. Każda seria to jedno, powtarzane jak najszybciej ćwiczenie, po czym przechodzi się do następnego ćwiczenia oznaczającego kolejną serię ćwiczeń.

O czym należy pamiętać podczas ćwiczeń?

To, co jest bardzo istotne w czasie ćwiczeń funkcjonalnych to zadbanie o to, aby ruchy były bardzo różnorodne. Dlatego pomocne są różne przyrządy, którymi dysponuje zdecydowana większość klubów fitness. Ważne jest, aby przed rozpoczęciem treningu odpowiednio go zaplanować.
Nie można zapominać o rozgrzewce, która jest obowiązkowym elementem każdego treningu. Chroni ona przed kontuzjami i przygotowuje organizm do ćwiczeń właściwych.

Rozgrzewka powinna być rozpisana na trzy obwody – pierwszy 45 sekund, a kolejne 60 i 90 sekund. Pomiędzy poszczególnymi partiami ćwiczeń powinny być przerwy trwającej ok. 2 minut, które również należy wypełnić aktywności np. spokojnym marszem w miejscu. Każda część to osiem ćwiczeń, a całkowity czas rozgrzewki powinien wynieść ok. 10 min, z czego połowa to ćwiczenia kardio.

Nie można również zapomnieć o regularnym przyjmowaniu płynów- najlepiej niegazowanej wody mineralnej. Trening powinny kończyć ćwiczenia rozciągające, które są niezwykle ważne dla osiągnięcia zamierzonych efektów. Powinny zostać rozpisane na ok. 10 minut ćwiczeń. – podobnie jak rozgrzewka.

Jakie są zalety treningu funkcjonalnego

To, co podkreśla wiele osób zarówno trenerzy personalni, jak i osoby ćwiczące trening funkcjonalny jest niezwykle efektywny i skuteczny. Do najważniejszych zalet można zaliczyć:

  • Wzmocnienie całego ciała niepowodującego jednak nadmiernego rozrostu mięśni.
  • Wykonywane w czasie treningu ćwiczenia odzwierciedlają naturalne ruchy, co zmienia ryzyko kontuzji, pozwala na wydajniejsze funkcjonowanie i pewniejsze poruszanie się.
  • Szybkie tempo ćwiczeń poprawia krążenie oraz kondycję i wydolność organizmu.
  • Wzmacniają zapomniane partie mięśni głębokich, które są odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Przeciwdziałają bólom kręgosłupa.
  • Ćwiczenia poprawiają współpracę pomiędzy układem mięśniowym, szkieletowym, a nerwowym.

Siedzący tryb życia nie sprzyja naturalnej potrzebie każdego organizmu, jest ruch. Badania jednoznacznie wskazują zależność, że im mniejszą aktywność fizyczną podejmuje organizm, tym mniej cukru zużywa. Trening wykorzystujący ćwiczenia funkcjonalne wytwarza wzorce ruchowe – nie izolując poszczególnych partii mięśniowych. Nie bez znaczenia jest również fakt, że taki trening wspomaga walkę o właściwą postawę ciała i likwidację dysbalansów mięśniowych.

Najpopularniejsze ćwiczenia w treningu funkcjonalnym, które przynoszą oczekiwany efekt

Trening funkcjonalny ma jeszcze taka zaletę, że posiada on szeroki wachlarz ćwiczeń do wyboru, który można dopasować do indywidualnych potrzeb. Propozycją są ćwiczenia z wykorzystaniem różnych urządzeń, jak i takie, które można wykonać w każdych warunkach. Do najpopularniejszych ćwiczeń w treningu funkcjonalnym można zaliczyć:

  • Ćwiczący staje w przysiadzie lub półprzysiadzie (ewentualnie półprzysiadzie) i rzuca o ścianę piłką lekarską.
  • Ćwiczenia z wykorzystaniem dużej piłki – (1) leżenie na piłce i wykonanie mocnego skrętu z uniesieniem przewlekłego kolana (2) spięcie mięśni brzucha w leżeniu na piłce.
  • Pompki w wersji damskiej lub męskiej z możliwością założenia stóp o obręcze.
  • Wchodzenie rytmiczne, dynamiczne na podwyższenie.

Ta różnorodność ćwiczeń powoduje, że trening może być wykonywany zarówno w warunkach domowych, jak i na siłowni. Przed rozpoczęciem ćwiczeń warto skorzystać z pomocy i wsparcia specjalistów, ponieważ w treningu funkcjonalnym bardzo duże znaczenie ma technika ich wykonywania. Nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia nie tylko zmniejszają ich skuteczność, ale również mogą prowadzić do kontuzji. Specjaliści zalecają, aby treningów funkcjonalnych nie wykonywać częściej niż trzy razy w tygodniu, ze względu na ich intensywność.

Zainteresował cię nasz wpis? Zapraszamy po więcej na wielkamasa.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *