Trening na siłowni – co zrobić, by był bardziej efektywny?

Każdy, komu zależy na dobrze wypracowanej sylwetce, regularnie trenuje by osiągnąć cel. Nie każda jednak wizyta na siłowni będzie w stu procentach udana. Bez odpowiedniego przygotowania i znajomości pewnych zasad, nasze sesje treningowe nie będą efektywne.

Podstawy działania – od czego zacząć trening?

Pierwszym krokiem, od którego należy zacząć, jest motywacja do ćwiczeń i ustalenie celów. Bez tego szybko dopadnie nas lenistwo, zabraknie zapału do monitorowania postępów, a wkrótce cały plan treningowy odejdzie w niepamięć. Warto zastanowić się czego dokładnie oczekujemy od naszych sesji, do jakiego efektu chcemy dojść i co nas do tego motywuje. Może w tym pomóc spisanie odpowiedzi na te pytania i zerkanie do nich w chwilach zwątpienia.

Jeśli już określiliśmy czego pragniemy i co będzie nam w tym pomagać, warto zacząć od kuchni. Często po serii nieudanych treningów i braku oczekiwanych efektów poszukujemy odpowiedzi w nieodpowiednio ułożonym planie. Problem może jednak leżeć zupełnie indziej. Naszym zasobem energii jest pokarm, który spożywamy i to jego składniki są kluczem do udanej pracy nad sylwetką. Konieczne jest zatem dostarczenie naszemu organizmowi odpowiedniej ilości minerałów, witamin i zbilansowanej jakości posiłków. Jeśli zadbamy o sposób żywienia, możemy spodziewać się efektów w postaci większej ilości energii, lekkości, zmniejszonej ospałości oraz motywacji do działań. Odpowiednio dobrana dieta wspomoże nasze działania na siłowni i pomoże szybciej osiągnąć zamierzony efekt.

Co oprócz diety?

Jeżeli zadbamy o podstawę, możemy pójść krok dalej. Będąc na siłowni warto zadbać o odpowiedni plan treningowy. Bez niego ciężko będzie nam osiągnąć postawione cele. Losowe wykonywanie ćwiczeń w nieodpowiednich ilościach nikomu jeszcze nie przyniosło pożytku. By stworzyć plan ćwiczeń dopasowany do własnych potrzeb, dobrym wyborem będzie udanie się do trenera i opracowanie systemu treningowego z jego pomocą. Jeśli jednak nie chcemy korzystać z tego typu pomocy, na początek możemy wesprzeć się planami dostępnymi w internecie. Ważne jest natomiast rozważne używanie ich – ćwiczenia powinny być dla nas optymalne i pasować do indywidualnych potrzeb. 

Kolejnym czynnikiem, który warto od czasu do czasu zmieniać jest tempo powtórzeń. Plusem takiego działania jest zwiększanie napięcia wewnątrz mięśniowego, co w rezultacie powoduje nowy impuls do wzrostu. Dzięki różnicowaniu tempa ćwiczeń poprawiamy swoją technikę i szlifujemy ją. 

Będąc już przy zmianach, dobrze by trening nie był monotonny także pod względem ilości powtórzeń. Chcąc wpłynąć na efektywność ćwiczeń, można zredukować ilość powtórzeń i jednocześnie zwiększyć obciążenie, lub zadziałać odwrotnie. Trening jest kwestią bardzo indywidualną, w związku z czym inne działania sprawdzą się lepiej u różnych osób. Warto zatem nie zamykać się w określonym schemacie i, jeśli nie widzimy efektów naszych działań, próbować zmian. 

Każdy stały bywalec siłowni nieustannie się rozwija, nie tylko pod względem sylwetki, ale także techniki z jaką wykonuje ćwiczenia. Odpowiednie wykorzystywanie dostępnego sprzętu to klucz do osiągnięcia celu. Jeżeli nie widzimy efektów naszej pracy, zastanówmy się, czy na pewno prawidłowo wykonujemy plan treningowy? Być może rozwiązaniem problemu będzie zwykła zmiana dotychczasowego chwytu. Dodatkowym atutem takiego działania będzie również zmniejszenie monotonności treningu i pobudzenie zainteresowania. Wiele ćwiczeń może być wykonywane na kilka różnych wariantów – jeśli zatem jeden z nich nie działa na nasze mięśnie tak jak powinien, nie bójmy się spróbować innego. Może się okazać, że to właśnie ten element poprawi wydajność treningu.

Trenujesz? Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Praca nad wymarzoną sylwetką to długotrwały proces, podczas którego z pewnością najdzie nas wiele czarnych myśli. Lenistwo, wypalenie, monotonne treningi – to zmora każdego, kto odwiedza siłownię. Aby nie poddać się przed osiągnięciem celu, konieczne jest ciągłe wzmacnianie motywacji i podnoszenie swoich morali. Jeżeli szybko rezygnujesz, załóż dzienniczek w którym będzie monitorować postępy. Wyznacz małe cele, które będą prowadzić do tego największego. Obserwowanie każdego kolejnego kroku pomoże w utrzymaniu regularności treningów, a tym samym wpłynie na ich efektywność.

Bez regeneracji nie ma efektów – to zdanie można usłyszeć z ust każdego trenera. Nie jest żadną tajemnicą, że odpowiednio dobrany plan treningowy i dieta to już połowa sukcesu. Aby jednak osiągnąć wymarzony cel, bardzo ważne jest by pozwolić swojemu ciału na odpoczynek. Zadbaj o odpowiednią ilość przerw między ćwiczeniami konkretnych partii ciała, zwiększysz w ten sposób efektywność treningów i nie przemęczysz organizmu.

Efektywny trening

Spędzając czas na siłowni, skup się przede wszystkim na tym, co aktualnie robisz. Zwróć uwagę na wszystkie szczegóły, począwszy od diety, poprzez trening, na odpowiedniej regeneracji kończąc. Nie bój się próbować nowych rzeczy – sesja na siłowni ma być nie tylko efektywna, ale także przyjemna i interesująca. Przede wszystkich jednak ma to być czas dopasowany do indywidualnych potrzeb danej osoby i zoptymalizowany. Jesteś zainteresowany zakupem środków dopingujących? Zapraszamy do naszego sklepu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *